Fremskynder investeringer

– Jeg håper dette kan bety litt for det lokale næringslivet i en krevende periode, sier rådmann Egil Johansen. Kommunen iverksetter nødvendig vedlikeholdsarbeid tidligere enn planlagt, og fremskynder flere investeringer.Egil Johansen

Mange næringer opplever tomme ordrebøker og sviktende omsetning som følge av koronakrisen. Nå har kommunen besluttet å iverksette en rekke vedlikeholdsprosjekter tidligere enn planlagt.

- Dette innebærer ikke økt pengebruk fra kommunens side, men vi forserer en del planlagte investeringer og vedlikeholdsprosjekter som allerede ligger inne i budsjettet. På den måten ønsker vi å bidra til å holde aktiviteten oppe hos våre leverandører og i næringslivet generelt nå som mange opplever en svikt i omsetningen. Regjeringen har også annonsert en aktivitetspakke til kommunene i mai, og det vil forhåpentligvis innebære en mulighet til å sette igang enda mer, sier rådmann Egil Johansen.

Totalt vil kommunen bruke rundt 25 millioner kroner tidligere enn planlagt.

Asfalt og skolebygg

Kommunalsjef for Eiendom og teknisk drift i Tønsberg kommune, Jan Eide, forteller at flere prosjekter allerede er iverksatt.Jan Ronald Eide

- Vi har gått igjennom vedlikeholdsplanene våre, og iverksatt planlagte prosjekter så raskt vi kan. Noe er allerede i gang, og i andre prosjekter er vi i ferd med å innhente tilbud og gjennomføre anbud, sier han.

Blant prosjektene på blokka, står blant annet brannsikring av kommunale boliger og formålsbygg, asfaltering, nye gatelys i flere områder og innkjøp av nytt brøyteutstyr.

- Det skal også gjøres en del oppussings- og vedlikeholdsarbeid ved flere av skolene og ved andre formålsbygg i kommunen, sier Eide.