Fylte over tusen søppelsekker

Helt ytterst mot havgapet på Karlsvika leter en liten guttegjeng etter forlatt søppel. De utgjør fem av mange hundre skoleelever som er i full gang med strandryddedagen. -Vi har vært her en time, og vi fem har fylt tre søppelsekker, sier Jonathan Södeberg Henriksen.

Fem gutter som plukker søppel ved havkanten - Klikk for stort bildeHenrik Ottevik Mathisen, Niklas Eliassen Haraldsen, William Ulvin Andersen, Jonathan Södeberg Henriksen og Philip Ulvin Andersen var i full gang med å fylle dagens tredje pose med søppel.

Over to tusen ryddere fra skoler, lag og foreninger i Tønsbergregionen grep sjansen da det ble invitert til en skikkelig ryddedugnad, «Ren Skjærgård 2023». Selv om guttegjengen fra Ringshaug skole er glade for at fangsten er stor er de også bekymret for at det ligger så mye avfall på strendene.

-Se her, oppfordrer William Ulvin Andersen og åpner posen. – Her er det engangsgriller, ølflasker og mye plast. Her er det nok de voksne som ikke har ryddet etter seg. -Jeg tror vi barna er bedre på å ta vare på naturen enn de voksne. Men det er viktig at vi rydder, det er vi som skal bo her, sier Henrik Ottevik Mathisen ser bort på klassekameratene som rydder langs hele stranda.

Fem gutter studerer fangsten i søppelsekken - Klikk for stort bildeDet er mye rart de finner på stranda,

Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg støtter skoler, lag og foreninger med 150 kroner per fulle sekk med søppel som er plukket i naturen. Det gjøres en skikkelig innsats både langs strendene, på øyer i skjærgården og i nærområdene til skolene og foreningene.

-Det er fint å komme ut litt fra klasserommet, og det er godt med frisk luft, forklarer Niklas Eliassen Haraldsen. Det er Philip Ulvin Andersen enig i: - Ja, og i tillegg hjelper vi naturen. Hvis dyra får i seg denne søpla da dør de.

En dugnad som engasjerer mange

Prosjektet har engasjert mange. Kommunene Færder og Tønsberg inviterte inn, Vestfold kollektivtrafikk bidrar med gratis rutebuss for alle som deltar i prosjektet, Skjærgårdstjenesten og Flybåten frakter elever ut til øyene og henter søppel som ryddes langs strendene. Oslofjorden Friluftsråd er behjelpelige med utstyr og kompetanse, Smiløkka pakker utstyret, Statsforvalteren og Besøkssenter Færder nasjonalpark tilbyr besøk av miljøveiledere, og Norsk Gjenvinning og Vesar bistår med håndtering av avfallet.

7 ryddere smiler til kamera med søppelsekker - Klikk for stort bildeLina, Bianca, Pia, Maren Elisabeth, Christine Lindefjeld fra Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg, Henriette, Josefine og Filippa var alle fornøyd med egen innsats og fant alt fra isopor, korker, metall og plastrør til store mengder med taubiter som har gått i oppløsning.

Mann holder presentasjon utendørs - Klikk for stort bildeElevene på Østre Boløren møtt av Skjærgårdstjenesten og her ønsker Ove Christoffersen velkommen til øya og gir en rask gjennomgang av hva vi skal se etter og hvor.

Søppelsekker på stranda - Klikk for stort bilde«Det morsomst vi fant var en kniv og patroner, det er en fin opplevelse å være her fordi det er en militær øy». Før lunch hadde de 60 elevene fra Husvik Skole funnet 21 sekker med plast, og gutta var enige om at det er synd at det er så mye å finne.

Lunsjtid. Smilende barn tar en pause.  - Klikk for stort bildeFra høyre; Lars Steen Halland, Jesper Lund Roberg, Edvard Gran Larsen, Marius Gran Larsen, Torgeir Stulestøl og Mikkel Harding Larsen.

Resirkulerte plasten til et nytt sjakkbrett

På Karlsvika var miljøkollektivet Nordic Ocean Watch med "Plastfabrikken" der  elevene fikk smelte resirkulert plast, støpe brikker og lage sjakkbrett.

Gutt presser plast i en maskin - Klikk for stort bildeGustav Schibsted var en tur innom «Plastfabrikken» på Karlsvika der miljøkollektivet Nordic Ocean Watch lot elevene få smelte resirkulert plast å lage sjakkbrikker. Gutt åpner form han har støpt i - Klikk for stort bilde-Det er veldig dumt å kaste plast i naturen. Det kan resirkuleres og brukes til å lage nye ting, forklarte Gustav Schibsted da han ivrig åpnet plastformen som brikkene var laget i.

Maler sjakkbrikker som er støpt - Klikk for stort bildeSiste hånd på verket er å male brikkene som Gustav Schibsted har støpt