Gjøre noe for barn og unge? Søk støtte!

To små jenter som henger i et lekeapparat - Klikk for stort bilde Før jul bestemte politikerne seg for å åpne pengesekken for barn og unge. Nå kan organisasjoner, lag og foreninger søke støtte til aktiviteter og tiltak i 2022.

- Det er utrolig viktig at barn og unge har gode fritidstilbud, men frivilligheten har blitt rammet hardt av koronapandemien. I desember vedtok kommunestyret å legge ekstra penger inn i en midlertidig støtteordning, og nå kan lag og foreninger søke om støtte til planer de ønsker å realiseres, sier Ida Johre, virksomhetslederIda Johre, virksomhetsleder kultur og idrett.  for kultur og idrett i Tønsberg kommune.

Det lå allerede 200.000 kroner i ordningen for 2022, men i desember vedtok kommunestyret å øke potten med én million kroner.

I 2021 ble det blant annet gitt støtte til aktivitets- og balanseparken ved Eik skole, belysning av tennisbanen til Ramnes Idrettsforening som også islegges vinterstid, teatergruppen De Munnfulle som tilbyr gratis teatertilbud til barnehager, og Tønsberg Rullebrettklubb til en gratis utlånssentral til barn og ungdom ved skateanlegget ved Gunnarsbøparken.

Må være gratis

Alle lag og foreninger innenfor kultur-, idretts- og friluftsområdet, samt velforeninger og andre ikke-kommersielle organisasjoner i Tønsberg kommune kan søke om støtte.

Det kan søkes støtte til nye aktiviteter for barn og unge, men aktivitetene må være uten kostnad for det enkelte barn og den enkelte familie. De må også være åpne for alle, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og politisk ståsted.

- Det kan også søkes støtte til innkjøp av materiell og utstyr som til nye aktiviteter som treffer målgruppen, og det søkes støtte til opparbeidelse av aktivitetsområder. Det kan for eksempel være brøyting av baner eller legging av is, sier Johre.

Det kan søkes om inntil 30.000 kroner. Tilskuddsordningen har ingen fast søknadsfrist, men søknader behandles fortløpende i Utvalg for kultur, idrett og folkehelse. For å få søknaden behandlet i møtet 15. februar, må søknaden være mottatt innen 24. januar.