- Gleder oss til elevene kommer

- I løpet av neste uke skal alle få komme på skolen igjen, sier kommunalsjef for oppvekst og læring, Espen Riiser. Tirsdag åpner skolen igjen for alle elevene på barneskolen. I løpet av uka skal også alle i 8.-10. klasse få komme på skolen.Espen Riiser, kommunalsjef oppvekst og læring. Anders Tyvand

I går presenterte regjeringen planen for gjenåpning av samfunnet, og fra neste uke kan alle skolene åpnes igjen. I Tønsberg-skolene blir det likevel ingen endringer før på tirsdag.

- Vi trenger mandagen til å planlegge og forberede oss på å ta i mot elevene. Alle barneskoleelevene vil være på plass på tirsdag, og i løpet av uka skal alle få komme på skolen, sier Riiser.

Vil variere

Den nye veilederen fra helsemyndighetene åpner for at elevene på barneskolen kan være sammen i større grupper enn før. Dermed er det mulig å la alle komme tilbake til klasserommene allerede på tirsdag. På ungdomsskolen vil det variere noe fra skole til skole hvor mye undervisning som blir gitt og når elevene kan være tilstede.

- På ungdomstrinnet må vi fortsatt sørge for at elevene holder minst en meter avstand til hverandre gjennom hele skoledagen. Skolene har veldig ulike lokaler, og det er ikke alle som har plass nok til å la alle elevene være på skolen samtidig, sier Riiser.

Elever og foresatte vil få nærmere informasjon fra sin skole om når elevene skal møte og hvor mye undervisning de får tilbud om.

- Det jeg likevel kan si, er at vi kommer til å prioritere avgangselevene i 10. klasse. Det er viktig at de får en god avslutning av tida på ungdomsskolen. Når elevene ikke får møte på skolen, vil de få hjemmeundervisning som i dag, sier Riiser.

Riiser lover at flere elever på skolen ikke skal gå bekostning av tilbudet til de yngste elevene.