Grønt på Rygg

Visste du at regionens største utviklingsområde for grønn vekst ligger der du leverer avfallet ditt, og at det nettopp er avfallet ditt som brukes som ressurs?

Rygg miljøpark er for de aller fleste kjent som «fyllinga», men det begrepet er gammeldags. Det har vært deponidrift på området siden 70-tallet. Området har utviklet seg fra å være et rent deponi til å bli en miljøpark med fokus på avfall som ressurs og sirkulær økonomi.

-Det er et utrolig spennende område som det allerede skapes store verdier, og med et potensiale for ytterligere verdiskapning i årene fremover, sier Øystein Hjørnevik som er næringssjef i Tønsberg kommune.

Det er Tønsberg kommune som er grunneier i Rygg Miljøpark. Området favner viktige næringsaktører innenfor gjenvinning og ressursforvaltning som for eksempel Greve Biogass, Vesar, Den Magiske Fabrikken, Norsk Gjenvinning, Ragn-Sells, Lindum, Franzefoss, AirLiquid.

-Felles for de alle er at de jobber innenfor sirkulærøkonomi. Dette miljøet legges merke til langt utenfor våre grenser. Det er et område som det settes stort fokus på, og som på den måten også kan være med å skape en spennende konkurransekraft for næringsattraktiviteten vår fremover, forklarer Hjørnevik.

Miljøparken har offentlige og private aktører, og tilbyr også et undervisningsopplegg ved Den Magiske Fabrikken for skolebarn i regionen.

-Og noen har kanskje oppdaget klimatomatene som selges i noen butikker i regionen vår. De er dyrket frem i veksthuset på Rygg ved hjelp av grønn CO2 som igjen er et resultat av biogass produksjonen. Det er et skikkelig smakfullt bevis på at det kan skapes mye bra fra det som vi tidligere anså som bare søppel.