Heltidskoordinatoren på plass

Else Marie Klever - Klikk for stort bildeElse Marie Klever - Det å få på plass en heltidskultur vil være positivt både for de ansatte og for kvaliteten i tjenestene vi leverer, sier Else Marie Klever. 1. november tiltrådte hun stillingen som heltidskoordinator i Tønsberg kommune.

I februar vedtok kommunestyret en heltidsstrategi for Tønsberg kommune, og målet er å skape en heltidskultur der flere blir ansatt i hele stillinger. Nå får Else Marie Klever jobben med å sørge for at strategien følges opp i alle kommunens virksomheter.

- Jeg tror den viktigste jobben blir å bygge forståelsen for at en heltidskultur vil være positivt for alle. Det å ha færre mennesker å forholde seg til vil være positivt for både ledere og ansatte, og det vil være positivt for kvaliteten i tjenestene vi leverer. Men det vil ikke minst være positivt for den ansatte som får en hel stilling, og som slipper å ta ekstravakter for å få en lønn å leve av, sier hun.

Erfaring som heltidskoordinator

Arbeid med å skape en heltidskultur er ingen ny utfordring for Klever. Hun har 11 år bak seg som leder innen hjemmetjenester i Kongsberg kommune, og det siste året har hun jobbet som heltidskoordinator i Kongsberg.

- I Kongsberg gjennomførte vi en analyse der vi så på hvor mye ansatte i deltidsstillinger egentlig jobbet. Det var jo noen som var ansatt i 60 prosent stilling, men som tok så mange ekstravakter at de i realiteten full stilling. Da hadde det jo vært bedre om de var ansatt i full stilling. Da ville de både hatt mer forutsigbarhet, og ikke minst fått pensjonsopptjening for alt de jobbet. Når man er ansatt i deltid og tar ekstravakter, får man nemlig bare pensjonspoeng for den faste stillingen og timene man jobber i tillegg, og ikke for eventuelle tillegg for kveld, natt og helg, sier Klever.

- Godt program

Klever har foreløpig bare vært i stillingen i noen få dager, men hun har et positivt inntrykk av strategien som er lagt og arbeidet som er satt i gang.

- Det som er en fordel i Tønsberg, er at satsingen er veldig tydelig forankret. Det er en klar forventning om at både kommunalsjefer og virksomhetsledere deltar i prosessen, og jeg tror det er viktig for at vi skal lykkes. Heltidsprogrammet virker som et veldig godt program Jeg liker at man har fokus på målet, og at man ikke har tatt utgangspunkt i ett bestemt virkemiddel, sier hun.

Hun har allerede besøkt pilotprosjektet på Nes sykehjem, og hun kjenner seg godt igjen i den prosessen de er i nå.

- Jeg har vært i deres sko, for jeg deltok selv i det første pilotprosjektet i Kongsberg kommune. Det er flott at de involverer de ansatte og de tillitsvalgte, og jeg tror det er positivt at de våger å være åpne om at de ikke sitter på alle svarene. Det er noen ting man ikke vet, og som man må finne svarene på sammen, sier hun.