Husk å strø når det er glatt!

Godt skotøy er viktig når veiene blir glatte - Klikk for stort bilde

Vinteren kom brått på mange i år, og med det følger glatte trappetrinn og isbelagte veier. Vær forsiktig når du ferdes utendørs, og ta gjerne noen forholdsregler.

Nå gjelder det å være forsiktig når man skal ut i postkassa eller på tur. Dette gjelder selvfølgelig alle, men jo eldre vi blir, jo større er risikoen for å falle. Det kan derfor være lurt å tenke over følgende:

• Har du strøsand tilgjengelig når det er glatt?
  • Bruker du brodder når det er glatt?
  • Gir utebelysningen godt nok lys?
  • Er det montert gelender på begge sider av trappa?
  • Holder du trappa ryddig for ting å snuble i?
  • Har du fått fjernet snublekanter og løse gjenstander i inngangspartiet?
  • Bruker du stødige sko med såle som ikke sklir lett?

Utdeling av strøsand

Tønsberg kommune er med i et samarbeid som heter Trygge lokalsamfunn. Målet med dette er å forebygge skader og ulykker med ulike tiltak.

Hva er Trygge lokalsamfunn?

• Trygge lokalsamfunn (TL) er en metode for å forebygge skader og ulykker blant kommunens innbyggere. Systematisk forebygging gir færre skader, tryggere innbyggere og reduserte kostnader for helse og rehabilitering.
  • Norske kommuner er etter folkehelseloven pålagt å forebygge skader og ulykker, og de skal ha oversikt over forhold som påvirker folkehelsen. Denne kunnskapen skal brukes i planarbeidet.
  • Barna skal ha trygge skoleveier, seniorer skal kunne bo trygt hjemme lenge og syklistene skal komme trygt fram. Det handler om å tenke sikkerhet for ulike målgrupper, på ulike arenaer – i hele livsløpet.

Kilde: skafor.org

– Et av tiltakene er utdeling av strøsand til hjemmeboende over 80 år. Dette deles ut i et utvalg av områder i Tønsberg kommune. Dette for at eldre lett skal kunne strø når det er glatt for å unngå fallulykker og brudd, forteller folkehelserådgiver Belinda K. Orten.

Utdeling av strøsand skjer i Re, på Barkåker og Eik, og dette fungerer også som en liten påminnelse om hva vi alle kan gjøre i egen hverdag for å hindre ulykker utenfor inngangsdøra.

For å hindre fallulykker, bør alle sørge for å holde trappen fri for snø og is og strø dersom det blir behov for det. Vi oppfordrer også alle til å bidra til godt naboskap. Ta vare på hverandre ved å gi en hjelpende hånd.

Frivillig innsats

– Vi er så heldige som har et godt samarbeid med frivillige organisasjoner i dette tiltaket, sier kommunens frivilligkoordinator Eva Marie Wang-Norderud.

Uten den frivillige innsatsen som legges ned fra Våle og Undrumsdal pensjonistforening, Ramnes pensjonistforening, Re Rotary, Tønsberg Rotary og også enkelte frivillige, ville ikke strøsandtiltaket vært mulig. Strøsand deles ut av frivillige fra alle de nevnte organisasjonene.

– Vi må heller ikke glemme innsatsen fra Revetal Arbeid og Kompetanse AS. Det er de som for hånd fyller mange tonn med sand i poser på Retek i tidligere Re. En stor takk rettes også til dem, sier Wang-Norderud.

Les mer om brøyting og strøing i kommunen