Hvordan er det å vokse opp i Tønsberg?

Det skal 1700 ungdomsskoleelever gi svar på når Ungdata-undersøkelsen gjennomføres neste uke.

Kommunalsjef Mette Vikan Andersen vil vite mer om hvordan ungdom i Tønsberg har det. Her under Elevrådskonferansen i november 2019. - Vi er opptatt av å få vite mest mulig om hvordan ungdom i kommunen vår har det, og hvordan de opplever sin egen hverdag. Ungdata-undersøkelsen er et nyttig verktøy som gir oss god informasjon om hvilke utfordringer vi står overfor, og hvilke tiltak vi må prioritere fremover, sier kommunalsjef for oppvekst og læring, Mette Vikan Andersen.

Ungdata er en nasjonal ungdomsundersøkelse i regi av velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet, og siden 2010 har 630.000 ungdom fra 412 norske kommuner deltatt i undersøkelsen. I Tønsberg har Ungdata blitt gjennomført hvert tredje år siden 2011.

De fleste har det bra

Ungdata omfatter et bredt spekter av temaer, og omfatter blant annet spørsmål om elevenes forhold til skolen, foreldre og venner. Den kartlegger også helse, trivsel, rusmiddelbruk og deltakelse i fritidsaktiviteter.

- Det er frivillig å delta å undersøkelsen, men i Tønsberg har så å si samtlige elever  valgt å delta. Vi er veldig glade for at både elevene og foreldrene er positive til undersøkelsen. Den gir oss ikke bare et bilde av helheten, men avdekker også om  det er spesielle utfordringer ved enkelte skoler eller klassetrinn som vi er nødt til å ta tak i, sier Vikan Andersen.

Undersøkelsen Tidligere undersøkelser har vist at ungdommer i Tønsberg stort sett har det bra og er fornøyde med livet og hverdagen. Samtidig har undersøkelsen vist at en viss andel av ungdommene sliter med psykisk uhelse, stress og en opplevelse av utenforskap.

- Bidrar til endring

Både politikerne og administrasjonen i kommunen følger Ungdata-resultatene med stor interesse. Vikan Andersen forteller at undersøkelsen tidligere har bidratt til konkrete tiltak og endringer for ungdommene i kommunen.

- I 2017-undersøkelsen ble det kartlagt at mange ungdom opplevde skolestress og press i hverdagen sin. Dette ble derfor tema på elevrådskonferansen senere på året, og der fikk vi mange gode innspill om hva som er utfordringene og hvilke tiltak som burde gjøres. Dette tok vi alvor, og i 2018 startet vi et prøveprosjekt med det vi kaller en veileder for lekser og prøver. Det innebærer en kommunal bestemmelse om hvor mye lekser og hvor mange prøver og innleveringer det kan være på skolen. Nå er vi spente på om denne endringen gir målbare utslag i stressnivået i årets undersøkelse, sier hun.

Les mer om Ungdata her.