Innfører forskrift om sosial omgang i båt

- Vi vil gjerne at båtfolket besøker gjestehavna vår, men kombinasjonen av utelivet på brygga og svært mange båter ved kaianlegget gjør oss bekymret for smittevernet, sier fungerende kommuneoverlege Per Kristian Opheim.

Nå har kommunen ved kommuneoverlegen vedtatt en forskrift som legger begrensninger for sosial omgang om bord i båter som er fortøyd ved kommunale kaianlegg. Forskriften trer i kraft 3. juli kl. 09.00.

Må overholde avstandsregler Fungerende kommuneoverlege Per Kristian Opheim

Forskriften inneholder krav om at personer som oppholder seg om bord i båter og fartøy må overholde anbefalingene fra Helsedirektoratet om avstand og gruppestørrelser. Det betyr at maks 20 personer kan være samlet på ett sted, og at det skal være mulig med minst én meter avstand mellom personer som ikke tilhører samme husstand.

- Folk skal selvfølgelig få lov til å kose seg om bord i båtene sine, og vi vil gjerne at båtfolket besøker kaiene og gjestehavna vår. De aller fleste forholder seg til smittevernreglene på en god måte og følger myndighetenes anbefalinger, men vi ser også noen eksempler på det motsatte, sier Opheim.

For å kunne ivareta smittevernet også i gjestehavna og på brygga, så han behovet for nye tiltak.

- Forskriften gir havnemyndighetene og politiet hjemmel til å ta grep når de ser at anbefalingene ikke overholdes. Vi er ikke ute etter å hindre to familier å spise middag sammen i gjestehavna, men noen tror åpenbart at det er greit å ha fullt party i overfylte båter. Det er det ikke, sier han.

Kan bortvises Kommunalsjef for eiendom og tekniske tjenester, Jan Eide

Kommunalsjef for eiendom og tekniske tjenester, Jan Eide, forteller at havnevertene vil gi informasjon og veilede båtfolket om hvordan de skal forholde seg til smittevernbestemmelsene. De får også mulighet til å håndheve forskriften.

- Både politiet og havnevertene vil ha hjemmel til å håndheve forskriften. De kan pålegge folk å forlate båten, og de pålegge eieren av båten å fjerne den fra kaianlegget dersom bestemmelsene ikke overholdes, sier han.

Kommunen har også leid inn vektere som vil være tilstede ved kommunens kaianlegg i sommer.

- Vekterne vil være tilstede fra kl. 22, og skal både gi veiledning og påse at bestemmelsene i forskriften blir fulgt. Vi har også en god dialog med politiet, og vil kontakte dem for bistand dersom det blir nødvendig. Det håper vi selvsagt at vi slipper, sier Eide.

Han ber båtfolket ta smittevernet på alvor.

- Hvis alle tar dette seriøst og forholder seg til bestemmelsene, kan vi nyte både båtliv og uteliv i sommer uten å risikere en oppblomstring av koronasmitte, sier han.

Les forsrkiften her.