Innfører «Tønsberg-trappa»

- Dette skal hjelpe oss til å gjøre gode prioriteringer og utvikle tjenester som møter fremtidens behov, sier kommunedirektør Mette Vikan Andersen. Onsdag ble kommunestyret orientert om det nye verktøyet «Tønsberg-trappa». 

Mette Vikan Andersen

 

Samfunnet endrer seg, de økonomiske rammene er stramme, og kommunen har ansvar for å levere en lang rekke tjenester til innbyggerne. Nå innfører kommunen et nytt verktøy som skal bidra til at både politikere og administrasjon lykkes med å prioritere riktig. 

- Målet er å lykkes bedre med forebygging og tidlig innsats, og Tønsberg-trappa skal bidra til at vi klarer å skape mest mulig velferd innenfor de økonomiske rammene vi har. Det er ikke et innsparingsverktøy, men et verktøy som skal hjelpe til å bruke de ressursene vi har på best mulig måte, sier Mette Vikan Andersen. 

12 trinn

I Tønsberg-trappa er alle kommunens tjenester fordelt på 12 ulike trinn, og tjenestene sees i sammenheng på tvers av sektorer. På de laveste trinnene finner man universelle og forebyggende tjenester som treffer mange, mens tyngre og mer ressurskrevende tjenester ligger på de øverste trinnene.

- Dette gir oss en god oversikt over den samlede aktiviteten i kommunen og hvor vi bruker ressursene i dag, og gir oss et godt grunnlag for strategisk planlegging og tjenesteutvikling, sier Vikan Andersen. 

Hun forteller at det er mål at flere oppgaver skal kunne løses på lavere trinn i trappa. 

- Vi vet at forebyggende arbeid og tidlig innsats lønner seg i lengden, og Tønsberg-trappa skal hjelpe oss til å lykkes med det i praksis. Det vil alltid være noen som har behov for tjenester på de øverste trinnene, men målet vårt er å kunne gi flest mulig hjelp på de lavere trinnene først. Da vil vi få mer igjen for pengene, og ha mulighet til å hjelpe flere med de ressursene vi har tilgjengelig, sier hun.

Tønsberg-trappa skal nå tas i bruk i både fremtidig budsjettering og planarbeid i kommunen, og kommunedirektøren mener trappa også vil bli et verdifullt verktøy for politikerne. 

- Denne modellen gir oss også et godt grunnlag for en felles forståelse og en best mulig dialog mellom administrasjonen og de folkevalgte, sier hun. 

Illustrasjon av de 12 stegene i Tønsbergtrappa - Klikk for stort bildeTønsberg-trappa med 12 trinn. På de laveste trinnene ligger forebyggende tjenester som treffer mange, mens tyngre og mer ressurskrevende tjenester ligger på de øverste trinnene.

Hva må styrkes?

Frode Hestnes - Klikk for stort bilde

En intern prosjektgruppe ledet av Martine Gran har hatt ansvar for etableringen av Tønsberg-trappa. Konsulentselskapet Agenda Kaupang har bidratt som konsulenter og prosessveiledere, og har levert et omfattende analysemateriale som synliggjør hvilke muligheter kommunen har til å flytte midler fra høye til lavere trinn i trappa. 

- Vi har lagt ned en betydelig innsats i å identifisere hvilke tjenester som må styrkes lavt i trappa for å redusere behovet på de øverste trinnene, sier Vikan Andersen.

Innsatstrapper har lenge vært brukt i helsesektoren, og kommunalsjef for mestring og helse, Frode Hestnes, mener en vridning av tjenestene er helt nødvendig. 

- Hvis vi kan utsette behovet for sykehjemsplass for én pasient, har vi råd til å tilby hjemmesykepleie til 15 pasienter for de samme pengene. Det betyr at vi blir i stand til å hjelpe flere. Men kanskje det er kulturfeltet eller frivilligheten som må styrkes for at pasienten skal være i stand til å klare seg i egen bolig lenger. Derfor er det veldig verdifullt å ha en helhetlig innsatstrapp der vi ser ulike tjenester i sammenheng, sier han.