Kan miste millioner til byutvikling

- Vi når ikke klimamålet hvis ikke de mellomstore byene også får bidra med klimavennlige transportløsninger, sier Anne Rygh Pedersen. Nå frykter hun at den nye tilskuddsordningen til mindre byområder ryker ut av Nasjonal transportplan.

Håkon Møller, Bodø, vår egen ordfører Anne Rygh Pedersen, statsråd Jon Ivar Nygård, Arne-Christian Mohn, Haugesund, Anne Berit Støyva Emblem, Ålesund, Kåre Pettersen, VTFK og Tore Johan Øvstebø, Ålesund.

Regjeringen har fremskyndet rulleringen av Nasjonal transportplan, og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har varslet tøffe kutt og omprioriteringer.

- De største byområdene i Norge har lenge hatt egne tilskuddsordninger som skal legge til rette for klimavennlige transportløsninger. I forrige runde kom det endelig på plass en egen tilskuddsordning også til mindre byområder. Denne ordningen kan utløse millioner til klimavennlig byutvikling i Tønsbergregionen, men nå frykter vi at hele ordningen skrotes, sier Anne Rygh Pedersen.

Møtte statsråden

Anne Rygh Pedersen representerer Tønsberg i styringsgruppa for «Nettverk for bærekraftige byområder». I mars møtte styringsgruppa samferdselsministeren med et tydelig budskap.

- Det bekymrer oss at tilskudd fra ordningen ble omtalt som en engangsutbetaling da regjeringen la fram statsbudsjettene for 2022 og 2023. Regjeringen og regionbyene har et felles mål om å få til en grønn og bærekraftig utvikling, og tilskuddordningen legger til rette for et forpliktende samarbeid mellom staten og byene. Derfor er det utrolig viktig at ordningen ikke skrotes når nasjonal transportplan nå skal slankes, sier Rygh Pedersen.

Hun mener regjeringen får mye igjen for pengene når den investerer i de mindre byene.

-Tønsberg, Sandefjord og Larvik utgjør alle et nav i våre deler av fylket. Vi vil kunne få vi til mye for lite sammenlignet med storbyene. Det handler om å ta de riktige grepene tidlig. Vi i samarbeidet registrerer at også Statens vegvesen er enig med oss i at byvekstavtalene er viktige. I sin tilbakemelding til NTP støtter de nemlig at avtalene videreføres.

, sier samferdselspolitiker i fylkeskommunen Kåre Pettersen. Pettersen representerer «Vestfoldbyene», som er en av de fem byområdene i samarbeidet.

- God distriktspolitikk

I tillegg til at ordningen representerer kostnadseffektive klimakutt, mener Pettersen at det å satse på de mindre byregionene også er god distriktspolitikk.

- Det handler om å skape sterke, bærekraftige byregioner som er attraktive for folk. Byer som Tønsberg er viktige motorer for kompetanse og næringsliv i sin region og distriktene rundt. For å lykkes med grønn omstilling i hele landet, er det helt avgjørende å få til en bærekraftig vekst i byområdene, avslutter han.