Kanalbrua må forsterkes

Kanalbrua i Tønsberg - Klikk for stort bilde

- Jeg forventer at fylkeskommunen vil gjøre alt de kan for å finne løsninger som ivaretar hensynet til beredskap og trafikkavvikling, sier ordfører Frank Pedersen. Fylkeskommunen har orientert om at det må utføres arbeid for å forsterke kanalbrua.

- Vi vet foreløpig ikke når arbeidet starter, hvor lang tid det vil ta eller hvilke konsekvenser det vil få for trafikkavviklingen

over kanalen. Vi tar informasjonen fra fylkeskommunen til orientering, og forventer at de vil gjøre alt de kan for at belastningen for innbyggerne skal bli så liten som mulig, sier ordfører Frank Pedersen. 
 
Mandag inviterte Vestfold og Telemark Fylkeskommune til pressekonferanse, der de informerte om at nye vektberegninger fra Vegdirektoratet gjør det nødvendig å utbedre kanalbrua for å tåle dagens tungtrafikk. 
 
Fylkeskommunen opplyser at det trolig vil være mulig å gjennomføre tiltak som bidrar til at brua kan beholde dagens klassifisering, som innebærer at den er godkjent for kjøretøy med 10 tonn akseltrykk og en totalvekt på inntil 50 tonn. 

Tyngre vogntog – nye krav

Lastebiler og vogntog har blitt vesentlig tyngre siden kanalbrua ble bygd i 1957. Som følge av dette har også regelverket blitt endret, og det er innført nye kriteriene for hvordan vektkapasiteten blir beregnet.
 
Behovet for utbedringer ble avdekket i en rapport som Vegdirektoratet har bestilt av konsulentselskapet Aas-Jakobsen. Fylkeskommunen starter nå prosessen med å avstive og forsterke bruklaffene, men det er for tidlig å si hvor mye det fysiske arbeidet med brua vil påvirke trafikkavvikling. 
 
- Jeg er glad for at fylkeskommunen mener det er mulig å finne løsninger som gjør at vi unngår en nedklassifisering av brua, sier Pedersen.
 
Fylkeskommunen opplyser at de nå har bestilt en uavhengig kontrollberegning av brua, og at det kan bli aktuelt med omskilting for å unngå for mange tunge kjøretøy på brua samtidig frem til opprustingsarbeidet er gjennomført. 

Fylkeskommunens svar

Det er foreløpig mye som er uavklart rundt valg av løsning, videre prosess og konsekvenser for trafikken. Fylkeskommunen har publisert følgende spørsmål og svar på sine nettsider:

Hvilke konsekvenser vil dette få for befolkningen? 

Regulering av tungtransporten til ett felt i hver kjøreretning vil kunne skape mer kø. I tillegg må fylkeskomunen trolig foreta ytterlige grep for å regulere trafikken i perioden som forsterkningsarbeidene pågår.

Hvordan løser dere dette problemet? 

Fylkeskommunen planlegger å gjennomføre arbeidet slik at dette skaper minst mulig ulemper for de som benytter brua. At arbeidet som medfører stengning utføres om for eksempel natten kan være en av løsningene. 

Hvor lang tid vil det ta å reparere brua? 

Det er det ikke noe klart svar på foreløpig. Fylkeskommunen er i gang med prosjektering av arbeidene som må gjøres. Etter prosjektering skal jobben legges ut på anbud før arbeidene kan starte. Fylkeskommunen vil komme tilbake med svar på dette spørsmålet på et senere tidspunkt.  

Hvem har ansvaret, og hvem skal finansiere tiltakene?

Det er fylkeskommunen som er vei- og brueier som dermed har både ansvaret og som må dekke kostnadene.  

Kan dere ikke bare sveise fast brua, og la den bli en sammenhengende bru? 

Å sveise igjen brua er ingen løsning vi er tjent med. Selv om klaffene sveises fast er det fremdeles utfordringer med sidespennene i hver ende av brua. De må også forsterkes.