Klart for flytting av Eik helsesenter

Tirsdag 12. mars blir siste dag med drift av Eik helsesenter. 18. mars gjenåpner legekontoret i nye lokaler på Kilen, og endrer navn til Kilen legekontor.

Eik Helsesenter  - Klikk for stort bilde

Frode Hestnes, kommunalsjef mestring og helse.

- Jeg er glad for at vi har funnet en løsning som vil gi pasientene et mye mer stabilt fastlegetilbud enn de har hatt på Eik de siste årene, sier kommunalsjef Frode Hestnes i Tønsberg kommune.

Det blir normal drift ved Eik helsesenter frem til og med tirsdag 12. mars. Mandag 18. mars er de tre legene klare til å ta imot pasienter på sitt nye kontor i Kilengaten 18. Navnet endres til Kilen legekontor, og legekontoret blir en del av Tønsberg medisinske senter.

- Det blir de samme legene og det samme telefonnummeret som før, men nå får fastlegene muligheten til å drive praksisen sin i helt nyoppussede, fine og velegnede lokaler. I tillegg blir de samlokalisert med andre helsetjenester, og blir på den måten en del av et større fagmiljø, sier Hestnes.

Stengt i tre dager

Legekontoret holdes stengt i tre dager, fra onsdag 13. til fredag 15. mars.

- Det skal gjøres en jobb med å flytte og oppgradere telefon- og journalsystemet, og derfor er det nødvendig å holde kontoret stengt disse tre dagene. Hvis man i denne perioden har behov for helsehjelp som ikke kan vente til mandag, må man kontakte legevakten, sier Hestnes.

En av fastlegene på Eik vil jobbe på legevakten for å ha økt kapasitet de dagene legekontoret holder stengt.

- Vi er altså godt rigget for å kunne gi nødvendig helsehjelp til alle som har behov for det, men det er viktig å merke seg at man ikke kan kontakte legevakten for timebestilling eller resepter. Da må man vente til kontoret åpner på Kilen 18. mars, sier Hestnes.

Håper på tilbud på Eik i fremtiden

Kommunalsjefen forstår at mange syns det er synd at fastlegetilbudet flyttes fra Eik til Kilen.

- Det har jeg stor forståelse for. Det har vært et fastlegetilbud på Eik i mange år, men alle de tre legene som holdt til på Eik sa opp sine fastlegeavtaler i 2022. Etter dette er det ingen som har ønsket å drive videre i dagens lokaler, sier han.

Hestnes håper noen vil være interessert i jobbe som fastlege på Eik i fremtiden.

- Vi har god fastlegedekning i dag, men kommunen vil legge til rette så godt vi kan dersom noen finner egnede lokaler og ønsker å etablere seg som fastlege på Eik. Selv om legedekningen er god i dag, er det rom for å lyse ut nye fastlegehjemler, sier han.

Les mer om Kilen legekontor på nettsidene til Tønsberg medisinske senter.

Her finner du Kilen legekontor