Klima-sølv til Tønsberg og Drammen

Ordfører Anne Rygh Pedersen,  Henrik Forsberg Mathiesen i NIBIO og Drammen-ordfører Monica Myrvold Berg. - Klikk for stort bildeOrdfører Anne Rygh Pedersen, Henrik Forsberg Mathiesen i NIBIO og Drammen-ordfører Monica Myrvold Berg.

Tønsberg og Drammen kommuner fikk andreplass i kåringen «Årets lokale klimatiltak» under Zerokonferansen torsdag formiddag.

Tønsberg og Drammen kommuner har samarbeidet om å kartlegge sine økosystemer for å få klima-, natur-, og miljøtilpasning inn i beslutningene som tas av kommunene.

– Drammen og Tønsberg har utmerket seg på et tiltaksområde som nå blir viktigere og viktigere. Ved å lage et «klimakart» over egne arealressurser har de fått på plass et helt nytt verktøy for kommunal arealplanlegging, fastslo styreleder Gunn Marit Helgesen i KS da prisen for andreplassen ble overrakt.

Rogaland fylkeskommune gikk helt til topps i kåringen med verdens første utslippsfrie hurtigbåt.

Konkurransen arrangeres av KS, Miljøstiftelsen ZERO og KBN for å skape oppmerksomhet om gode klimatiltak i kommunene og inspirere til videre innsats.

Les mer om klimakåringen på Zeros nettsider.