Kommunen må inndrive sosiallån selv

Tønsberg kommune har i mange år benyttet et eksternt firma til inndrivelse av sosiallån. Etter en ny uttalelse fra Arbeids- og velferdsdirektoratet om at dette er i strid med gjeldende personvernregler, velger kommunen å avslutte kontrakten med selskapet.  
 

Geir Martin Viksand - Klikk for stort bildeGeir Martin Viksand

– Sosiallån er en form for sosialhjelp, og de som mottar et slikt lån blir identifisert som mottakere av sosiale tjenester. Da er det særskilte personvernregler som gjelder, forteller Geir Martin Viksand, kommunalsjef for kultur og samfunnsutvikling i Tønsberg kommune.

Sosiallån blir administrert av Nav, og siden 2013 har kommunen hatt en avtale med inkassoselskapet Intrum (tidligere Lindorff) om inndrivelse av lånene. Nå mener Arbeids- og velferdsdirektoratet at praksisen er i strid med personvernlovgivningen, fordi opplysninger om mottakere av sosialhjelp blir overført til en tredjepart. 

– Sosialtjenesteloven inneholder særskilte regler for personvern som er strengere enn reglene i forvaltningsloven. Selv om Intrum er underlagt taushetsplikt, og vi har avtaler som sikrer at personopplysninger ikke kommer på avveie, mener direktoratet at dagens praksis ikke oppfyller lovkravene om personvern. Dette forholder vi oss til, og avslutter derfor kontrakten vi har med Intrum, sier Viksand. 

Det er ikke uvanlig at kommuner benytter eksterne leverandører i forbindelse med behandlingen av slike saker, og kommunen ble oppmerksom på at praksisen kunne være lovstridig etter at Statsforvalteren i Troms og Finnmark ba Arbeids- og velferdsdirektoratet om en uttalelse tidligere i høst.

Nav har selv meldt avvik på bakgrunn av uttalelsen fra direktoratet, og kommunen meldte avviket til Datatilsynet i oktober.

Har du spørsmål? 

Har du mottatt sosiallån og har spørsmål knyttet til denne saken?

Ta kontakt med Nav kontaktsenter på telefon 55 55 33 33

eller send en e-post til Nav-leder Jom Phan  

Kontakt oss - nav.no