Kommunen tar klimasats med tre nye prosjekter

Vi skal kartlegge lokale økosystemer, forsøke å lage biokull av hageavfall og ansette en grønn rådgiver i kommunen.

-Disse satsingene vil gi reelle utslippskutt, og bidra til målet om å redusere klimagassutslippene i kommunen med 60 prosent innen 2030, sier klimarådgiver Hanna Fossen-Thaugland i Tønsberg kommune.

Tønsberg kommune har søkt og fått klimasatsmidler fra Miljødirektoratet til tre konkrete prosjekter. Gjennom kartlegging av økosystemer, produksjon av biokull og ved å ansette en grønn rådgiver skal kommunen bidra til utslippskutt som fører videre fremover til målet i å bli et lavutslippssamfunn. Du kan lese mer om de ulike prosjektene lenger ned i denne saken.

Vi skal kartlegge økosystemer.

Sammen med Drammen kommune har Tønsberg kommune fått penger til å kartlegge økosystemene innenfor de respektive kommunene.

Et økosystem kan være en skog, en park, dyrka mark eller andre arealer som ikke er bebygd. Økosystemer bidrar til å håndtere klimaendringer, det er leveområde for naturmangfold og det lagres karbon. I tillegg brukes områdene til lek og rekreasjon og er viktige for friluftsliv og folkehelse.

-En liten grønn flekk kan ha stor betydning når vi som kommune skal sikre en bærekraftig utvikling fremover. Nå skal vi både få mer kunnskap om disse arealene og hvordan vi kan sikre dem bedre, forteller Fossen-Thaugland

For at vi skal nå både lokale, nasjonale og globale klimamål er lagring av karbon i naturens egne systemer helt avgjørende. Gjennom Klimasatsprosjektet skal vi finne hvilke arealer som er viktige i vår kommune, så vi kan sikre disse arealenes eksistens fremover.

Kunnskapen er særlig viktig i arbeidet med kommuneplanens arealdel, altså der det bestemmes hva som skal bygges hvor.

Kan vi lage biokull av kommunens eget hageavfall?

Fra kommunens egne grøntarealer får vi hvert år store mengder hageavfall; røtter, stubber, kvist og kvast. Med midler fra klimasats skal vi utrede muligheten for å bruke dette biologiske avfallet til produksjon av biokull.

Biokull er trekull som lagrer karbon og forbedrer jordsmonnet. I tillegg bidrar kullet til å bevare fuktigheten i jorda, pluss at det fungerer som et filter for forurenset regnvann. Det produseres ved å varme opp biomasse på høy temperatur under begrenset tilgang til oksygen. Denne prosessen kalles pyrolyse.

-Produksjon av biokull vil være sirkulær økonomi i praksis, i tillegg til at produktet i seg selv er et kinderegg for naturen ved å tilby både næring, karbonlagring og håndtering av klimaendringer, forteller Hanna Fossen-Thaugland.

Produksjonen skal eventuelt skje i Rygg miljøpark og er et samarbeid med både fylkeskommunen og Vesar. Prosjektet skal utrede de ulike metodene og forhåpentligvis blir neste skritt å sette opp selve pyrolyseanlegget.

Ansetter en grønn rådgiver

En kommune gjør innkjøp for mange millioner kroner hvert år, og har derfor stor påvirkningskraft gjennom innkjøp, på samme måte som innbyggerne i kommunen har forbrukermakt.

Beregninger viser at samlede offentlige anskaffelser i Norge bidrar med over 11 millioner tonn CO2e. Det er svært høye tall, og de skyldes i stor grad forbruksmønster og egenskapene ved produktene som kjøpes inn.

Derfor går de gamle Vestfoldkommunene nå sammen for å heve kompetansen rundt grønne anskaffelser. Med midler fra Klimasats skal vi ansette en «grønn rådgiver» i innkjøpsfellesskapet VOIS, en prosjektstilling for to år.

Den nye rådgiveren skal hjelpe oss med å stille riktige klimakrav i relevante anskaffelser. Blant annet vil vi styrke etterspørsel etter varer og tjenester som inngår i sirkulær økonomi.

- Gjennom dette prosjektet vil vi rent faktisk påvirke markedet gjennom etterspørsel av mer klimavennlige varer og tjenester. Vi i Tønsberg er glade for at vi står sammen med alle de tidligere Vestfoldkommunene; på den måten blir påvirkningen desto mer effektfull, sier Fossen-Thaugland.