Låner ut Komp til 15 ikke-digitale innbyggere

Asbjørg Finsrud, Camilla Prag, Eslisabeth Kollnes, Kirsti Berget-Jenssen og Stine Røisgård Haslestad.

- Målet er å forebygge utenforskap og sosial isolasjon, sier digitaliseringsrådgiver Elisabeth Kollnes. Komp er et sosialt hjelpemiddel for eldre hjemmeboende, og nå vil kommunen låne ut 15 stykker gratis. 

Stadig mer kommunikasjon foregår digitalt, men det er ikke alle som er i stand til å håndtere digitale kommunikasjonsverktøy. Komp er et hjelpemiddel som kan hjelpe ikke-digitale innbyggere å holde kontakten med familie og venner. 
 

Elisabeth Kollnes

- Dette er en datamaskin som er svært enkel å håndtere. Den har en stor skjerm, og kun én knapp, forteller Elisabeth Kollnes.
 
Brukeren kan ta imot bilder, tekstmeldinger og videosamtaler, og det er kun inviterte venner og familiemedlemmer som kan ta kontakt. 
 
- Hvem som har tilgang, administreres enkelt i en app. Det betyr at den som bruker Komp-en må ha en person i sitt nettverk som har nok digital kompetanse til å være administrator, forteller Kollnes. 

- Veldig verdifullt

Tønsberg kommune har allerede lånt ut Komp-skjermer til noen få brukere av hjemmetjenestene. Stine Røisgård Haslestad er rådgiver i stab mestring og helse, og hun forteller at brukererfaringene så langt er svært positive. 
 
- De som har prøvd Komp, forteller at det har blitt et veldig verdifullt hjelpemiddel som hjelper dem til å ha mer kontakt med familien sin. Noen forteller at de får opplevelsen av å ha vært med på ferieturer og delt opplevelser som de ikke har hatt mulighet til å være med på fysisk, og mange har fått mer kontakt med familiemedlemmer som bor langt unna, sier hun. 
 
Når man er invitert inn i nettverket til Komp-brukeren, får man også muligheten til å se hva andre i nettverket har sendt av bilder og meldinger. 
 
- Det betyr at man kan kommentere og sende hilsener til hverandre også, og dermed blir Komp-en et bindeledd mellom alle dem som står nær brukeren, sier Haslestad. 

15 skjermer til utlån

Det er ikke et kommunalt ansvar å levere kommunikasjonsverktøy til innbyggerne, men Tønsberg kommunen har nå kjøpt inn 15 Komp til utlån. 
 

En Komp administreres enkelt via en app. Asbjørg Finsrud demonstrerer.

- Dette er et pilotprosjekt, og ett av målene er å gjøre denne typen kommunikasjonsverktøy mer kjent blant mennesker i målgruppen. Mange har kanskje vurdert å kjøpe en komp til noen som trenger det, og da kan det være greit å ha prøvd det ut litt først. Ved å la folk prøve det ut, vil både kommunen og innbyggerne kunne høste noen erfaringer, sier Camilla Prag, virksomhetsleder ved servicesenteret på Tønsberg rådhus.
 
For å få låne en Komp gratis, må du være bosatt i Tønsberg kommune og ikke være i stand til å benytte andre sosiale kommunikasjonsverktøy. 
 
- Det er førstemann til mølla-prinsippet, og man kan ta kontakt med servicesenteret hvis man ønsker å låne. Brukeren må selv betale et månedsabonnement på 249 kroner, med de tre første månedene er gratis, sier Prag. 
 
Det er i utgangspunktet ikke satt noen tidsbegrensning for låneperioden, men det kan gjøres endringer i låneavtalen når pilotprosjektet evalueres. Brukeren vil bli kontaktet av en rådgiver i kommunen i løpet av tre til seks måneder for oppfølging og videre avtale. 

Ønsker du å låne en Komp? 

Ta kontakt med servicesenteret på rådhuset. 
Telefon 33 40 60 00

Utlånsordningen starter mandag 29. januar.