- Lærerne er virkelig hverdagshelter

- Jeg er imponert over hva de har fått til og hvor godt det fungerer, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. I dag besøkte hun Presterød ungdomsskole, og fikk se hvordan elevene følges opp når skolen er stengt.

Rektor Steinar Strand Jensen og ordfører Anne Rygh Pedersen.

Hver morgen kl. 09.00 må elevene ved Presterød ungdomsskole logge seg på Teams og si hei til lærerene og medelevene.

- Vi er opptatt av å skape en ramme rundt dagen selv om skolen er stengt. Derfor må elevene logge seg på og si hei både på morgenen og når dagen er over. Vi starter dagen med opprop for å være sikre på at alle er våkne, påkledd og i gang med dagen. Hvis det er noen som ikke logger på, følger vi dem opp med en telefon, forteller rektor Steinar Strand Jensen.

Praktiske oppgaver

Etter et morgenmøte der læreren gjennomgår planen for dagen, går elevene i gang med skolearbeidet.

- De har en ukeplan å forholde seg til, og vi er opptatt av at de skal få litt varierte oppgaver. Derfor er det ikke bare teori, men også praktiske oppgaver de skal løse, og lærerne er tilgjengelige for råd og veiledning underveis, forteller Strand Jensen.

I dag hadde elevene blant annet kunst og håndverk, og oppgaven bestod i å ta et bilde som skulle redigeres, manipuleres og leveres inn i tre ulike versjoner. I 10. klasse hadde de også samfunnsfag med gruppearbeid om korona-situasjonen.

- Da jobber de sammen i grupper på fire, og snakker med en lærer om hvilke konsekvenser koronautbruddet får både økonomisk, lokalt og internasjonalt, forteller rektoren.

Bratt læringskurve

Steinar Strand Jensen er imponert over hvor raskt lærerne klarte å omstille seg da regjeringen vedtok å stenge alle skoler.

- Dette har gått mye bedre enn hva jeg trodde var mulig. Lærerne er virkelig hverdagshelter, og de er utrolig løsningsorienterte, kreative og omsorgsfulle. De har nok hatt en bratt læringskurve, og lærer av hverandres erfaringer underveis. I en klasse har de til og med hatt skuespill i norsken, der de fordelte roller, tok på seg kostymer og dramatiserte en historie fra norrøn mytologi på nett. Men også foreldrene gjør en viktig jobb, og det kreves jo mer av dem nå enn tidligere, sier han.

Han er likevel bekymret for at de svakeste elevene ikke får den oppfølgingen de har behov for.

- Jeg er ikke veldig bekymret hvis dette skal vare i tre uker, men hvis det hadde vart over lang tid ville vi fått en forskjellsskole. Det er ikke alle foreldre som har den samme kapasiteten til å følge opp barna sine, men vi forsøker å gi litt ekstra oppfølging til de som trenger det. Vi har et miljøteam med miljøarbeider, sosiallærere og helsesykepleier som jobber spesielt med dette, sier han.

Psykisk helseOrdføreren fikk møte elevene på Teams.

Ordfører Anne Rygh Pedersen fikk ikke bare se hvordan skolehverdagen blir lagt opp – hun fikk også være med i samtalen med elevene om hvordan korona-utbruddet påvirker samfunnet.

- Jeg merket meg at flere elever var opptatt av psykisk helse, og at det var krevende for dem å være mindre sammen med venner enn de pleier. Det har jeg stor forståelse for, og vi er opptatt av å ta så godt vare på barn og unge som mulig i denne situasjonen. Derfor er jeg glad for at lærere og sosiallærere følger opp, og nå har kommunen også lansert en chat-tjeneste for ungdom på nettsidene våre. Der kan ungdom ta kontakt anonymt hvis de er bekymret, har spørsmål eller har behov for å snakke med en voksen, sier hun.