Bjarne Isaksen, Liv Torunn Eik og Hilde Dehnæs Hogsnes overrekker rapporten til Espen Riiser og Tina Nordbotten Olsen.- Jeg er stolt av at vi har fått på plass et forebyggende og helsefremmende tiltak som er universelt og når ut til alle barn, sa Tina Nordbotten Olsen da hun innledet dagens møte mellom Tønsberg kommune og forskere ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Hun er psykologspesialist i PPT, og prosjektleder for pilotprosjektet som innebærer at førsteklassingene ved fire barneskoler i Tønsberg har hatt mye mer lek i skolehverdagen enn normalt.
- Det er ikke så mange som satser på universelle tiltak, for det er ikke så lett å bevise effekten på kort sikt. De tydelige resultatene vil vi se først om 10 eller 20 år. Men jeg er sikker på at dette er et tiltak som er godt for alle, og så langt har vi bare fått positive tilbakemeldinger, sier hun.
Glad for politisk støtte
Stolt ordfører: Frank Pedersen feiret med kake sammen med Tina Nordbotten Olsen.Prosjektet «Lekende lett skolestart» startet opp på fire pilotskoler i Tønsberg høsten 2024. Halvparten av skoletiden settes av til barnestyrt lek og uteskole, og et rammeverk sørger for at utvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetansemålene i læreplanen blir ivaretatt gjennom leken. Dermed har det blitt mye lek – og kanskje en mykere overgang fra barnehage til skole – for elevene som nå er ferdige med førsteklasse.
- De har det gøy, og de slår seg kanskje en gang i blant, men de er med på leken. De skjønner at de kan slå seg litt hvis de er med på en lek som er litt voldsom, og på den måten lærer de også å ta ansvar for seg selv, sier Nordbotten Olsen.
Selv om første delrapport fra forskergruppen var klar for overlevering først i dag, har erfaringene så langt overbevist både ansatte og politikere i kommunen om at prosjektet har noe for seg. Derfor har kommunestyret allerede vedtatt at «Lekende lett skolestart» skal innføres ved alle kommunens barneskoler, og samtidig utvides til høyere klassetrinn.
- Jeg er veldig glad for at vi har så mye støtte fra alle de politiske partiene i Tønsberg. Det har de noe å lære av på høyere nivå. Dette prosjektet har bidratt til at mange barn i Tønsberg har fått en bedre start på skolegangen. Det er en viktig forebyggende innsats, sier Nordbotten Olsen.
Bedre kjent med elevene
Liv Torunn Eik og Hilde Dehnæs Hogsnes i engasjert prat med utvalgsleder Mathias Willassen Hanssen (H).Forskerteamet som følger prosjektet, består av førsteamanuensis Hilde Dehnæs Hogsnes, førsteamanuensis emerita Liv Torunn Eik og førstelektor Bjarne Isaksen. De har fulgt førsteklassingene ved en av pilotskolene gjennom året, og har gjennomført barnestyrte turer og fokusgrupper med både elevene, lærerne og SFO-ansatte.
- Alle barna gir uttrykk for stor glede over å kunne leke både ute og inne, og lærerne forteller at barna utvikler gode språk- og samarbeidsevner. De sier også at de blir raskere godt kjent med barna og deres interesser og forutsetninger når de følger leken deres tett, forteller Hilde Dehnæs Hogsnes.
Forskerne har observert både rollelek, regellek, konstruksjonslek, bevegelseslek, sanselig lek og lek inspirert av filmer og TV-serier, og de mener at barna lærer mye gjennom leken.
- Det ligger for eksempel masse matematikk i konstruksjonslek og rollelek. Barna lærer når de leker, men de leker ikke for å lære, sier Dehnæs Hogsnes.
- Spent på fortsettelsen!
Også de ansatte på SFO, som er vant til å se barn leke, mener at de ser effekter av en mer lekbasert skole.
- De forteller at det er færre konflikter, og at barna er mer kreative og finner på ting selv, forteller Bjarne Isaksen.
De tre forskerne er spente på hvordan resultatene vil bli når prosjektet nå skal tas videre til skoler som ikke har deltatt i pilotprosjektet.
- Vi har fulgt en skole med veldig engasjerte lærere, og jeg tror det har hatt betydning for resultatene. De skolene som har vært med nå, har jo meldt seg selv og vært veldig motivert. Det blir spennende å se når dette skal implementeres på alle skoler. Kompetanse blant lærerne og støtte fra ledelsen er helt avgjørende for at det skal lykkes, sier Dehnæs Hogsnes.
PPT-leder Synne Anholt ser frem til at alle barneskolene skal innlemmes i prosjektet.
– Vi har gjennomført intern opplæring i PPT, og er klare til å hjelpe skolene med å få en god oppstart i august, sier hun.