Løkken byhage sesongåpner 11. mars

Byhagen i Tønsberg er et sosialt samlingspunkt der du kan dyrke både grønnsaker, blomster og nye vennskap! Vil du være med?

Nyplukkede gulrøtter - Klikk for stort bilde

Mandag 11. mars åpner Løkken byhage for sesongen. Dette er en dyrkingshage som er til for byens beboere, og den driftes i felleskap av mennesker med interesse for dyrking.

Byhagen startet opp i fjor og er en del av kommunens satsing på urbant landbruk. Gjennom oppstarten av Løkken byhage i fjor og Revetalhagen senere i år ønsker kommunen å jobbe med konkrete mål i kommuneplanen:

• Å styrke utviklingen av og øke arealer til lokal matproduksjon
  • Å legge til rette for «grønne» møteplasser hvor innbyggere kan dyrke mat

Driftsansvarlig for Løkken byhage er også i år gartner Kjell Anders Lier.

Sosial møteplass

I tillegg er det et sosialt aspekt ved dette som arrangørene er veldig opptatt av. Det viktigste målet er nemlig at byhagen skal bli en god sosial møteplass. I år har det derfor gått ut invitasjoner til blant annet Tønsberg Læringssenter og det ukrainske senteret i Tønsberg.

Løkken byhage er et samarbeid mellom Tønsberg kommune, Handlingsprogram for Tønsberg sentrum (HPS) og Vestfold fylkeskommune. HPS er en samhandlingsplattform mellom Tønsberglivet, Tønsberg kommune, næringslivet, fylkeskommunen og Vestfold Arkitektforening.

Trenger ingenting

Det er gratis å delta og arbeidsinnsatsen er etter evne. Man får med seg litt av avlingen hjem. Det vil bli dyrket grønnsaker og blomster – og kanskje nye vennskap.

Om du synes dette høres spennende ut, er du hjertelig velkommen. Du trenger ingen forkunnskaper om dyrking av planter for å delta. Det du trenger, lærer du sammen med de andre.

I løpet av sesongen vil det være omtrent åtte samlinger, og den første er mandag 11. mars kl. 18.00–19.30. Agenda for den første samlingen er å bli kjent og å planlegge sesongens dyrking.

Sted: Farmannsveien 36, ved Slottsfjellet.

Gå til Facebook-gruppe

Hva er urbant landbruk?

• Tradisjonell gårdsdrift i urbane områder som leverer varer og tjenester direkte til byens eller tettstedets befolkning
  • Dyrkingsaktiviteter i by og tettsteder, som ofte har et sosialt formål i tillegg til lokal matproduksjon. Det kan være parsellhager, andelsbruk, felleshage og nabolagshager.