Må søke dispensasjon for å opprettholde parkeringsplassen

Parkeringsplassen på Beiruttomta - Klikk for stort bilde

Beiruttomta utenfor Farmandstredet er en populær parkeringsplass, men siden 1985 har grunnen vært regulert helt andre formål. Nå må kommunen søke seg selv om dispensasjon for å kunne opprettholde parkeringsplassen.

- Dette er en populær parkeringsplass med veldig godt belegg, men tomta er altså regulert til bolig- og næringsformål, forteller Torunn Årset, kommunalsjef for eiendom og tekniske tjenester i Tønsberg kommune.

Torunn Årset, kommunalsjef eiendom og tekniske tjenester.

For en del år siden var det planer om å bygge nytt rådhus på tomta, og i den forbindelse ble det i to runder gitt dispensasjon til å bruke grunnen til parkeringsformål, Den siste dispensasjonen gikk ut i 2017, og i flere år har kommunen altså brukt tomta som parkeringsplass for innbyggere og kommunens egne tjenestebiler i strid med formålet i reguleringsplanen. Nå må kommunen søke kommunen om ny dispensasjon.

- Selv om det både er samfunnsnyttig og til innbyggernes beste at plassen er i bruk til parkering, så er det selvfølgelig uheldig at tomta brukes i strid med reguleringen. Nå skal vi få orden på dette, og vi søker derfor om dispensasjon for å kunne opprettholde parkeringstilbudet, sier Årset.

Dispensasjonssøknaden vil bli behandlet som en ordinær byggesak i kommunen.

- Videreføres

Selv om byggesaksavdelingen nå skal behandle dispensasjonssøknaden, kan Årset berolige bilistene med at parkeringsplassen vil være i ordinær drift også frem til saken er behandlet.

- Her må kommunen rett og slett drive ulovlighetsoppfølging mot seg selv, men det er ikke aktuelt å stenge parkeringsplassen umiddelbart. Dette er et virkemiddel kommunen kun benytter når det er fare for liv og helse, sier Årset.

Hun understreker også at parkeringsplassen er lovlig driftet, til tross for at den er anlagt på en tomt regulert til andre forhold.

- Parkeringsplassen drives i henhold til veitrafikkloven. Det betyr at innbyggerne fortsatt kan benytte parkeringsplassen, og at parkeringforskriften kan håndheves på vanlig måte, sier hun.