Kari Nessa Nordtun i samtale med Andreas og Nikolai fra 1.trinn på Eik skole– Erfaringene til nå er at elevene lærer like mye som før, forteller rektor på Eik skole, Håkon Follesø. Sammen med psykologspesialist i Tønsberg kommune, Tina Nordbotten Olsen presenterte han konseptet Lekende lett skolestart for ministeren.
Elevene i 1a, 1b og 1c var allerede i full gang med skoledagen da ministeren kom på besøk. Første time bestod av lek med blant annet dyr, lego, plastelina og klosser.
Andreas og Nikolai fikk en prat med kunnskapsministeren, og hun lurte på om de hadde lært bokstavene enda.
– De har vi lært for lenge siden, responderte de.
Sosial kompetanse
Tina Nordbotten Olsen fremhevet viktigheten av lek for den psykiske helsen.
– Noe av bakgrunnen for prosjektet Lekende lett skolestart er at vi ser økende mobbetall, skolefravær og stadig flere elever som har behov for individuelt tilrettelagt opplæring, forteller hun.
– I tillegg ser vi at lek, og da den risikofylte leken, uteblir i dagens samfunn. Lek er en utrolig viktig arena for sosial læring og utvikling av sosial kompetanse. Ved risikofylt lek lærer barna blant annet å sette egne grenser, lese andres grenser og håndtere stress og utfordrende situasjoner, sier hun.
– Barn driver på en måte med eksponeringsterapi når de leker risikofylt, og i tillegg synes de det er gøy.
Positivt for klassemiljøet
Hun forteller videre at i Lekende lett skolestart skal 9 av 18 undervisningstimer bestå av lek. Leken går over i friminutt og friminutt går over i lek, og på den måten blir det færre overganger for barna, noe som også er positivt.
Kontaktlærer på 1. trinn, Lise Hogstad Elvestad, sier at det blir en bedre start på dagen ved å starte med lek.
– Noen av elevene kommer kanskje på skolen og har en dårlig dag. Når elevene begynner å leke sammen, skapes gode relasjoner og felles opplevelser med en gang, noe som jeg ser påvirker klassmiljøet positivt, forteller hun.
Lærere må lære om lek
Follesø forteller at de har hatt fokus på lek i hele personalgruppen gjennom hele året.
– Leke-kompetanse hos oss voksne må læres. Det har vi jobbet systematisk med, sier han og peker på at det har vært en suksessfaktor på Eik skole.
– I tillegg har vi ikke trengt å gjøre store endringer i klasserom eller kjøpt inn mye nytt utstyr. Heller ikke læreplanen legger noen restriksjoner for å kunne gjennomføre mer lek i skolen, sier han.
Politisk forankret
I første omgang har Tønsberg kommune hatt et pilotprosjekt på fire skoler dette året. Til høsten skal Lekende lett skolestart innføres på 13 nye skoler. I tillegg er det et politisk vedtak om å innføre Lekende lett skolestart helt opp til 4. trinn.
Kunnskapsministeren utrykte begeistring for prosjektet.
– Det er særlig spennende måten det nevrologiske kobles med pedagogikken, sier hun, og ønsker å ta med seg erfaringene fra Tønsberg kommune tilbake til departementet.
Statsråden besøkte også Knapløkka barnehage under sitt besøk i Tønsberg