Nå kan frivillige organisasjoner søke strømstøtte

Ida Johre Stortinget har bevilget 250 millioner kroner for å hjelpe frivillige organisasjoner med å håndtere de høye strømprisene. Fristen for å søke støtte er 15. mars kl. 13.00.

- Mange frivillige organisasjoner eier eller leier bygg og anlegg. De høye strømprisene har ført til langt høyere utgifter enn vanlig, og vi vet at mange opplever situasjonen som krevende. Derfor er vi glade for at Stortinget har bestemt at staten skal bidra, og oppfordrer organisasjoner om å søke om støtte, sier Ida Johre, virksomhetsleder for kultur og idrett i Tønsberg kommune.

Ordningen består av en engangsutbetaling som skal kompensere for deler av merkostnadene ved høye strømpriser i perioden desember-mars, altså samme periode som ordningene for husholdninger og landbruket.

Hvem kan få støtte?

Den statlige støtten gis til frivillige organisasjoner i kommuner som hadde en gjennomsnittlig strømpris på over 70 øre per kWt i desember. Tilskuddet blir utbetalt som et engangsbeløp til kommunene, og fordeles videre til organisasjonene etter søknad.

- Alle frivillige organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret kan få støtte, men også virksomheter som er eid av frivillige organisasjoner og som har utgifter til strøm eller fjernvarme. Dette kan for eksempel gjelde aksjeselskap som eies av et idrettslag, og som har ansvar for driften av et anlegg, sier Johre.

Også organisasjoner som leier lokaler der de dekker løpende strøm- eller fjernvarmekostnader kan søke om støtte, men alle søkere må kunne dokumentere utgiftene sine. Kommunale eller kommersielle virksomheter kan ikke få tilskudd, og det er heller ikke anledning til å få dekket økte strømutgifter i private hjem.

Beregning av tilskudd

Kommunen skal fordele tilskuddsbeløp etter dokumentert forbruk for desember og januar i godkjente søknader.

- Vi forutsetter at organisasjoner med strøm- eller fjernvarmeutgifter i desember og januar også har utgifter i februar og mars. Men for å sikre rask utbetaling, blir ikke søkerne bedt om å dokumentere forbruket for disse månedene. Vi kommer til å estimere et forbruk i februar og mars basert på forbruket i de foregående månedene, sier Johre.

Dersom organisasjoner kan dokumentere et forventet forbruk i februar og mars som er vesentlig høyere, kan kommunen likevel velge å legge annen dokumentasjon til grunn for beregningen for disse månedene.

- Da er det viktig at dette presiseres, og at det dokumenteres hvorfor man forventer at utgiftene i februar og mars blir høyere, sier Johre.

Støttesatsen er tilskuddet en organisasjon får per kWt forbruk. Støttesatsen er en prosentandel (55 prosent i desember og 80 prosent i januar–mars) av prisforskjellen mellom 70 øre per kWt og den månedlige gjennomsnittsprisen.

• Gjennomsnittsprisen i desember var ca. 177 øre per kWt og i januar ca. 141 øre per kWt.
  • For februar og mars brukes et estimat på månedlig gjennomsnittspris, satt til 117 øre per kWt for februar og 152 øre per kWt for mars.
  • Det gir følgende støttesatser for perioden:
  • Desember: 59 øre per kWt
  • Januar: 57 øre per kWt
  • Februar: 38 øre per kWt
  • Mars: 66 øre per kWt

For å beregne tilskuddet til den enkelte organisasjon må kommunen gange forbruket for desember med støttesatsen for desember og forbruket for januar med støttesatsene for januar–mars.

Søknadsfrist 15. mars 22 kl 13:00

Les mer og søk støtte her.