Ny kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring

Jørn Erik Borge, som i dag er leder av økonomistaben, blir ny kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring når Ivar Børre Jostedt pensjonerer seg.

Skiftet skjer 1. juli i år.

Erfaren og dyktig leder

Borge har erfaring som økonomisjef i Tønsberg kommune fra før sammenslåingen med Re kommune. Han har også arbeidet som økonomisjef og leder i privat næringsliv.

- Gjennom ansettelsen av Borge får vi en erfaren og dyktig leder fra egne rekker, samtidig som vi reduserer antall ledere i staben. Dette siste har vært en forventning i kjølvannet av Handlingsrom 2024 og kommunesammenslåingen, sier kommunedirektør Egil Johansen.

Kommunalsjefsområdet består av tre stabsenheter: Økonomi, regnskap og kvalitet og internkontroll. Jørn Erik Borge vil som kommunalsjef inngå i kommunedirektørens ledergruppe. I tillegg vil Borge selv lede stabsenheten for økonomi.

Styrker analysekapasiteten

For å styrke analysekapasiteten innenfor økonomifeltet åpnes det samtidig for å ansette en ny rådgiver.

- Tønsberg kommunes driftsinntekter har rundet 5. milliarder kroner, og det er viktig å sørge for nok kapasitet til nødvendige økonomiske analyser blant annet i forbindelse med budsjettarbeidet, sier Johansen.