Ny møteplass i sentrum åpnet

- Her på Erik Carlsens plass ligger alt til rette for et godt tilbud når familier skal bruke byen, sa ordfører Anne Rygh Pedersen da hun åpnet den nye møteplassen utenfor biblioteket. Den nye møteplassen er et av flere tiltak i prosjektet «Vi ruster opp». Et samarbeid mellom offentlige aktører og det private næringslivet. Barn fra Bogen barnehage på Tolvsrød med ordfører Anne Rygh Pedersen på Erik Carlsens plass utenfor biblioteket.

Mer enn en lekeplass

Den opprustede plassen har lekeapparater for barn, men legger også til rette for bruk av andre enn de minste. På plassen er det solcelledrevne ladebenker som både er til å sitte på og kan brukes til lading av mobilen. Barnehagebarna på de nye varmebenkene. Fra venstre ser du Nova Nazareno Caballa, Rakel Hauge Anderson og Tille Jørgensdatter Heisholt.

- Her man kan nyte en kaffe og bolle fra et av nabobakeriets lokaler mens man lader mobilen, sier ordfører Anne Rygh Pedersen, som har vært med å politisk vedta tiltakene som gjennomføres.

Ikke det eneste som "rustes opp"

- Erik Carlsens plass er et godt eksempel på hvor vellykket dette samarbeidet er, som gjør at vi kan realisere prosjekter og tiltak som kommer byens innbyggere, besøkende og næringslivet til gode, sier ordfører.

Denne plassen er ikke det eneste som «rustes opp» gjennom samarbeid. Tidligere har prosjektet «Vi ruster opp» både bidratt med fargerike møbler fra Vestre på torvet, vinterbelysning i Øvre Langgate og vi er igang med opprustning av inngangsporten til Tønsberg for de som kommer med tog, nemlig Stoltenbergparken.

- Summen av disse prosjektene og flere med, skal gjøre Tønsberg totalt sett mer attraktivt sier Cecilie Sørumshagen, daglig Leder i Tønsberglivet og en av to prosjektledere for «Vi ruster opp». Cecilie Sørumshagen, daglig leder i Tønsberglivet, deler ut boller på Erik Carlsens plass til barna fra Bogen barnehage. Til venstre bak i bildet er Cathrine Heisholt, kommuneplanlegger i Tønsberg kommune.

Nasjonal oppmerksomhet

Den andre prosjektlederen, Cathrine Heisholt - kommuneplanlegger i Tønsberg kommune, mener god byutvikling krever godt samarbeid mellom det offentlige, næringslivet og frivilligheten.

- I Tønsberg har vi jobbet etter denne modellen i to år og det har ført til nasjonal oppmerksomhet. Denne modellen og måten å jobbe på, brukes nå som innspill til utvikling av en nasjonal modell for sentrumssamarbeid som utvikles av kommunal- og moderniseringsdepartementet, forteller hun.

Ordføreren er glad for at vi har så mange lokale gårdeiere og eiendomsutviklere som bryr seg om byen sin.

- Jeg er stolt av dette samarbeidet. Prosjektet «Vi ruster opp» hadde ikke vært mulig uten drahjelp fra alle samarbeidspartene, avslutter ordføreren. Fra venstre ser du Tille Jørgensdatter Heisholt og Oskar Fahlen-Bærvar som koser seg i lek utenfor biblioteket.