Oppgraderingen av Stoltenbergparken fortsetter

Rune Gjerden, seniorrådgiver i Tønsberg kommune.Paviljongen og nedre del av parken har allerede fått en skikkelig ansiktsløftning. Nå starter arbeidet med å oppgradere øvre del av Stoltenbergparken.

- Hele området rundt paviljongen skal fornyes, forteller seniorrådgiver Rune Gjerden i Tønsberg kommune.

Håkonsen & Sukke er utførende entreprenør på prosjektet, og stikker spaden i jorda 4. april. Arbeidet skal være sluttført i starten av juli, og deler av parken vil være stengt for publikum gjennom anleggsperioden.

- De må grave seg 30-40 centimeter ned for å skifte ut massene, så det blir en del gravearbeid. Men hele parken vil altså åpnes igjen og stå klar til sommeren, sier Gjerden.

Nytt dekke

Trappa opp til paviljongen skal rehabiliteres, benkene skiftes ut, og der det i dag er asfalt og skiferstein skal det legges ny smågatestein.

- Mye av skiferen er slitt og kjørt i stykker, så det er absolutt behov for å gjøre noe. Vi skal også restaurere gangstien som går over mot statsforvalterens hus på oversiden av paviljongen. Også der blir det lagt ny smågatestein, forteller Gjerden.

Trærne mellom Stoltenbergparken og Halvdan Willhelmsens Allé er allerede fjernet, og skal erstattes av ny søyle-eik.

- De gamle trærne var av en sort som er svartelistet og uønsket i Norge, så de var vi nødt til å fjerne, forteller Gjerden.

2,1 millioner

Oppgraderingsarbeidet som nå settes i gang har en prislapp på 2,1 millioner kroner eks. mva. Prosjektet er finansiert av Tønsberg kommune, kompenserende midler fra nærliggende boligprosjekter, og med verdifulle bidrag fra Micasa og Bjarøy Gruppen.