Ordføreren på rundtur i kommunens tekniske tjenester

– Det var veldig gøy å se en del av det skjulte, men viktige arbeidet som gjøres i kommunen, sier han.

Ordfører Frank Pedersen på fossilfritt anleggsområde - Klikk for stort bilde

Det er mye som skal fungere i en kommune, og innenfor det tekniske kommunalområdet er det mye som er litt usynlig for innbyggerne. Det lille man ser av brøytemannskaper eller gravemaskiner er bare en liten brøkdel av det arbeidet som foregår.

Ordfører Frank Pedersen fikk et godt innblikk i hva som foregår i kulissene da kommunalsjef Torunn Årset inviterte ham med på en todagers rundtur i kommunens tekniske tjenester.

Teknisk drift

Oddbjørn Myhren og Jan Olaf Ottosen, tjenesteledere for henholdsvis park og idrett og vei og anlegg, viste ordføreren, kommunalsjef Torunn Årset og kommunedirektør Mette Vikan Andersen rundt i deres virksomhet.

Ordfører Frank Pedersen, kommunalsjef Torunn Årset, kommunedirektør Mette Vikan Andersen, tjenesteleder Jan Olaf Ottosen og tjenesteleder Oddbjørn Myhren står på området til Teknisk drift på Kilen. - Klikk for stort bildeNord på industriområdet på Kilen har Teknisk drift sin base. Her forteller Jan Olaf Ottosen om strøsandlageret og hvordan det brukes.

Oddbjørn Myhren viser frem verkstedet på Kilen. - Klikk for stort bildePå verkstedet på Kilen må mekanikerne være allsidige, for her skal alt fra biler til hjullastere og snøfresere fikses med jevne mellomrom.

Jan Olaf Ottosen forteller om brøytesonene i Tønsberg kommune. - Klikk for stort bildeHos Teknisk drift koordineres blant annet brøyteinnsatsen i kommunen. På veggen henger et kart over inndelingen av brøytesoner i kommunen.

Brøytemaskin kverner opp snømasser og sender det opp på deponiet. - Klikk for stort bildeBrøytemannskapene har vært i full sving i vinter. På Stensarmen måtte Teknisk drift opprette nok et snødeponi.

Ordfører Frank Pedersen betrakter isen mens den preppes på Maier Arena. - Klikk for stort bildeTeknisk drift har ansvaret for forholdene på Maier Arena. Her preppes isen før Vikingløpet.

Landbrukskontoret

På landbrukskontoret på kommunehuset i Re fikk ordføreren høre fra tjenesteleder Rune Nordeide hva tjenesten jobber med, og senere ble han tatt med til den innovative grisebonden Torbjørn Andvik i Ramnes.

Ramnes-bonden Torbjørn Andvik viste frem sitt nye flisfyringsanlegg.  - Klikk for stort bildeRamnes-bonden Torbjørn Andvik viste frem sitt nye flisfyringsanlegg.

Grisebinge på gården til Torbjørn Andvik. - Klikk for stort bildeTorbjørn Andvik og kona Marianne A. Hansen driver med gris og ender, men det var bare griser å se akkurat da ordføreren var innom.

Tønsberg kommunale eiendom

På dag to av rundturen hadde ordføreren med seg varaordfører Bent Moldvær. De møtte tidlig opp hos Tønsberg kommunale Eiendom (TkE) i Gunnarsbøparken, og der ble de tatt imot av virksomhetsleder Gro Pettersen. TkE har ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold av Tønsberg kommunes bygningsmasse, bestående av cirka 250 000 m2 formålsbygg og 1050 boliger.

Virksomhetsleder Gro Pettersen fortalte om Tønsberg kommunale eiendom til ordfører og varaordfører. - Klikk for stort bildeI den gamle rådhusbygningen i Gunnarbøparken holder Tønsberg kommunale eiendom til. De har antakelig kommunens flotteste møterom.

Ordføreren på besøk under bassengene i Tønsberg svømmehall. - Klikk for stort bildeUnder bassengene i Tønsberg svømmehall ble ordførerens følge vist rundt av Tom Erik Kjølner. Han fortalte at det gamle anlegget har enkelte utfordringer, men generelt er i bra stand.

Et tomt værelse på gamle Træleborg sykehjem. - Klikk for stort bildePå gamle Træleborg sykehjem står det foreløpig tomt, men lokalene skal bli tatt i bruk igjen om ikke lenge.

Biblioteket på Volden skole. - Klikk for stort bildeRektor på Volden skole, Benedicte Bjørnsen, viste blant annet frem biblioteket på den 70 år gamle skolen.

Kommunalteknikk

På kommunehuset i Re holder virksomheten Kommunalteknikk til, og de er ansvarlige for en rekke viktige funksjoner i kommunen – blant annet vei, vann, avløp og overvann. Ordføreren ble tatt imot av virksomhetsleder Roger Herstad.

Ordføreren på besøk i Re kommunehus. - Klikk for stort bildeI Kommunalteknikks lokaler fikk ordføreren hilst på flere av de ansatte. Her i prat med Knut Ragnvald Kvile, tjenesteleder for prosjektavdelingen.

Ordfører Frank Pedersen på vannverket i Vivestad. - Klikk for stort bildeI Vivestad har kommunen et splitter nytt vannverk, og her er ordføreren oppe og kikker på vannet. Han smakte på det også, men ikke direkte fra vanntanken.

Ordføreren besøker utslippsfritt anleggsområde i Valleåsen. - Klikk for stort bildeSiste stopp på rundturen var et fossilfritt anleggsområde i Valleåsen. Der fikk ordførerens følge høre fra en privat entreprenør om utfordringene knyttet til satsingen på utslippsfritt anleggsarbeid.