Ordførerkjedet er overlevert!

- Dette har jeg gledet meg til, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. Tirsdag ettermiddag hentet hun det splitter nye ordførerkjedet hos sølvvarefabrikken Th. Marthinsen i Tønsberg.

Det var en spent ordfører som fikk det første glimtet av det nye kjedet.Da politikerne i Re og Tønsberg vedtok at de to kommunene skulle slå seg sammen, bestemte de samtidig at den nye  kommunen skulle få nytt kommunevåpen og nytt ordførerkjede. Nå er det nye kjedet endelig klart.

- Jeg syns det har blitt et veldig flott kjede som både bærer historien med seg og samtidig har et elegant og moderne uttrykk. Det nye kommunevåpenet er selvfølgelig hovedelementet, men i kjedet finner vi også Re kommunes gamle kommunevåpen og Tønsbergs bysegl, sier Rygh Pedersen.

Produsert lokalt

En politisk arbeidsgruppe fikk i oppdrag å få utarbeidet både kommunevåpen og ordførerkjede. I oktober 2018 ble «Stavn og spire» vedtatt som kommunevåpen for den nye kommunen etter en innbyggerkonkurranse og avstemning i lokalavisene. Forslaget var designet av Solveig Lid Ball.

- Kommunevåpenet viser to elementer som representerer den nye kommunens identitet. Stavnen representerer middelalderhistorien har felles, og spiren viser landbruksidentiteten, sier Rygh Pedersen.

Det nye kommunevåpenet skulle være det bærende elementet i det nye ordførerkjedet, og etter en konkurranse i markedet fikk den lokale leverandøren Th. Marthinsen i oppdrag å produsere kjedet.

- Jeg syns jo det er litt stas at kjedet er produsert lokalt. Th. Marthinsen er en av Norges eldste håndverksbedrifter, og en av bedriftene i Tønsberg med lengst sammenhengende drift. Thorvald Marthinsen startet selskapet i 1883, og det er fremdeles Marthinsen-familien som eier bedriften, sier ordføreren.

Kjedet er designet av Ragnar Jørgensen etter føringer fra den politiske arbeidsgruppen. Ordførerkjedet har en prislapp på om lag 200.000 kroner.

- Jeg skal bruke kjedet allerede i morgen. Da er det kommunestyremøte, sier Anne Rygh Pedersen.

Ordfører Anne Rygh Pedersen, flankert av Thorvald Marthinsen og Mathilde Marthinsen.