Over 25 millioner i spillemidler til Tønsberg

- Jeg tror dette må være en rekordtildeling av spillemidler til Tønsberg, sier Ida Johre, virksomhetsleder og kultur og idrett. Tønsberg mottar 20.085.000 kroner til ordinære anlegg og 4.150.000 kroner til nærmiljøanlegg.

En del av overskuddet til Norsk Tipping fordeles hvert år til idretten. Idrettslag- og foreninger kan søke om støtte til anlegg for idrett og fysisk aktivitet, og utvalg for kultur, idrett og folkehelse vedtar en prioritering blant de lokale søknadene som kommer inn. I år resulterte det i en svært solid utbetaling til Tønsberg, og ni ordinære anlegg og 16 nærmiljøanlegg får støtte.

- Dette er veldig gledelige nyheter. Det betyr at det går mye raskere å få realisert prosjekter, sier Ida Johre.Ida Johre.

- Allerede brukt

Den store tildelingen til prosjekter i Tønsberg skyldes dels gode prosjekter og søknader, og dels at Norsk Tipping fikk et større overskudd i fjor enn vanlig. Vestfold og Telemark Fylkeskommune fikk 20 millioner kroner mer å fordele til kommunene i år enn i 2021. Men selv om totalt 25 prosjekter i Tønsberg får spillemidler, betyr ikke det at det er 25 nye prosjekter som skal iverksettes.

- Noen av prosjektene vi har søkt støtte til, er prosjekter som kommunen allerede har gjennomført, og vi som vi hadde forskuttert å få tildeling til. Det gjelder for eksempel oppgraderingen av Maier Arena og ishallen som ble gjort i 2019. Dette prosjektet får vi 10,8 millioner kroner til nå. I tillegg er det noen prosjekter fra idrettslag der kommunen har stilt lånegaranti. Da garanterer kommunen for lån som er tatt opp for å realisere et prosjekt. Når disse prosjektene nå får spillemidler, betyr det at de kan betale ned lånet de har tatt opp og kvitte seg med gjeld, sier Johre.

To helt nye prosjekter kan likevel glede seg over å få tilskudd helt fra start.
Tønsberg Roklubb tildeles 2,4 millioner kroner til bygging av nytt båthus, og Tønsberg Fallskjermklubb får 1,8 millioner kroner til klubbhus og lager.

Se lista over tildeling til ordinære anlegg her. (PDF, 292 kB)
Se lista over tildeling til nærmiljøanlegg her. (PDF, 304 kB)