Prioriterte skolene i budsjettbehandlingen

Bildet av votering i kommunestyret. - Klikk for stort bilde

Skolen ble den store vinneren da kommunestyret vedtok kommunens budsjett for 2024 i går. Politikerne vil blant annet bruke mer penger på spesialundervisning, flere lærerstillinger og miljøterapeuter i skolen.

Det ble en lang debatt da budsjettet for 2024 og handlingsprogram for 2024-2027 ble behandlet i kommunestyret i går. Politikerne la til grunn at kommunen vil få 11,4 millioner kroner mer i skatteinntekter neste år enn det kommunedirektørens anslag i budsjettforslaget, og en stor del av pengene vil de bruke på å styrke skolesektoren.

Flere lærere – og flere bøker

Kommunestyret vedtok å styrke grunnskolebudsjettet med 7,5 millioner kroner til spesialundervisning, intensivopplæring og oppfyllelse av lærernormen som legger føringer for maks antall elever per lærerårsverk i grunnskolen.

I budsjettet ble det også lagt inn 2,4 millioner til lærebøker og oppgradering av skolebibliotek, 400.000 kroner til å styrke kommunens skolenærværsteam, og 800.000 til miljøterapeuter i skolen med en økning gjennom fireårsperioden. Det ble også satt av 380.000 kroner til autorisasjon for dysleksivennlig skole i 2025.

Klimafond, matglede og Evangeliesenter

Kommunestyret vedtok også å styrke andre sektorer i kommunen, og bevilget blant annet 2 millioner kroner til et utviklingsprosjekt innen eiendom og tekniske tjenester der målet er å forbedre brukeropplevelsen i kontakt med byggesaksbehandlingen i kommunen.

Det ble også vedtatt at elever som starter med svømmeopplæring skal vå gratis inngang i svømmehallen, og det ble satt av 1 million kroner til klimafond for næringslivet. I tillegg ble det bevilget 1 million kroner til forlenget åpningstid og matservering i helgene ved Træleborg aktivitetshus, og 400.000 til økt matglede ved helsehusene. Det ble også bevilget penger til å styrke demenskoordinator-funksjonen.

Kommunestyret fant også rom for 100.000 kroner i en ekstraordinær bevilgning til Papirhuset teater, og 200.000 kroner til Evangeliesenterets arbeid innen rusomsorg ved kontaktkafeen.

Sa ja – og nei – til satsing i administrasjonen

Kommunedirektør Mette Vikan Andersen la i november frem et budsjettforslag som la til grunn at kommunen vil få rundt 5,5 milliarder kroner i inntekter i 2024. I forslaget lå det inne flere viktige satsinger som fikk tilslutning fra kommunestyret, og det settes blant annet av penger til etableringen av Ung Arena +. Dette er et tilbud som ungdom én dør inn til ulike tjenester innenfor psykisk helse fra både kommunen og spesialisthelsetjenesten.

Politikerne sa også ja til å styrke PPT med to stillinger, og å åpne 18 nye plasser ved Hogsnes allerede i januar 2024 og ytterligere 18 plasser i januar 2025.

Kommunedirektøren ønsket også å styrke administrasjonen med flere nøkkelstillinger på rådhuset for å legge til rette for nødvendig omstilling av kommunen. Vikan Andersen ønsket fem nye årsverk fordelt på strategisk innkjøp, HR, og for å styrke analysekompetansen i organisasjonen. Hun ønsket også å styrke enheten TønsbergLØFTET, som jobber med tjenestedesign, kompetanseutvikling og intern samhandling. Kommunestyret sa ja til dette, men reduserte satsingen på rådhusfunksjoner med 1,27 millioner kroner.

Les sakspapirene til budsjettbehandlingen her.

Les den digitale presentasjonen av kommunedirektørens forslag til budsjett og handlingsprogram her.
Les kommunedirektørens forslag til budsjett og handlingsprogram i PDF-versjon her.  (PDF, 4 MB)

Se opptak av budsjettdebatten her: