Regnskap i pluss, men utgiftene øker kraftig

Årsregnskapet for Re og Tønsberg kommuner viser at utgiftene vokser mer enn forventet.  Likevel ga høyere skatteinntekter et samlet driftsresultat på 27 millioner kroner i 2019.

Egil Johansen, rådmann.  - Det var budsjettert med null i overskudd, og det positive resultatet er isolert sett en god nyhet. Likevel er det et problem at utgiftene øker kraftig og mer enn budsjettert, og det positive resultatet er et resultat etter at kommunene har brukt 16,6 millioner av de frie fondsmidlene til drift, sier rådmann Egil Johansen.

Re og Tønsberg kommuner fikk 83 millioner kroner mer i skatteinntekter enn statens anslag i fjor. Resultatet på 27 millioner kroner utgjør ca. 0,6 prosent av samlede driftsinntekter. Kravet til sunn økonomi tilsier at overskuddet burde vært 53 millioner kroner større.

- Med den skatteinngangen vi endte med å få i 2019, skulle vi egentlig hatt et betydelig større overskudd. Resultatet er svakere enn anbefalt, og ikke godt nok til å sikre nødvendig egenkapital til fremtidige investeringer, sier Johansen.

Må få kontroll på kostnadene

Dermed vil ikke det positive resultatet for 2019 få konsekvenser for det igangsatte omstillingsarbeidet i den nye kommunen.

- Vi kan ikke legge til grunn at skatteinngangen også i 2020 blir høyere enn budsjettert. Vi har et betydelig merforbruk innen flere sektorer, og det viktigste nå er å få kostnadene under kontroll. Den omstillingen som er iverksatt er viktigere enn noen gang, og vi må sørge for å sikre kommunen en trygg og bærekraftig økonomi, sier Johansen.

Kommunen  har iverksatt omstillingsprosjektet «Handlingsrom 2024», der målet er å identifisere tiltak som kan sikre en mer effektiv tjenesteproduksjon og skape rom for nødvendige investeringer i fremtiden. En omstillingsplan skal legges frem i løpet av våren og behandles av kommunestyret i juni.

- Dyrere tjenesteproduksjon

Kommunalsjef Ivar Jostedt. Kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring, Ivar Jostedt, forteller at kostnadene til tjenesteproduksjon i Re og Tønsberg har blitt vesentlig høyere enn budsjettert.

- I løpet av våren 2019 så vi at utgiftene i både Re og Tønsberg lå an til å bli høyere enn budsjettert. Derfor ble budsjettene i begge kommunene oppjustert med til sammen 60 millioner kroner før sommeren i fjor. Nå ser vi at tjenesteproduksjonen kostet ytterligere 48 millioner kroner mer enn vi la til grunn i det oppjusterte budsjettet, sier han.

I tillegg til at skatteinntektene ble høyere, ble resultatet for 2019 også hjulpet av lavere pensjonskostnader enn budsjettert.

- Dette er i praksis bare en forskyving av kostnader til kommende regnskaper. Kommunene har for 2019 betalt inn 75 millioner kroner i premie til KLP som skal belastes regnskapene over de kommende syv år. Dette er forskriftsstyrt, forteller Jostedt.