Sem solkraft på høring

Fred. Olsen Renewables AS vurderer et mulig solkraftverk på Sem. De skal nå utrede prosjektet før de eventuelt søker konsesjon. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) åpner opp for en høring der man kan gi innspill på hvilke konsekvenser som bør undersøkes nærmere.

Bilde av området på Sem - Klikk for stort bildeBildet er hentet fra Fred. Olsen Renewables AS sin beskrivelse av Sem solkraft

Prosjektet er i en tidlig fase. Fristen for å komme med en uttalelse til hva som skal konsekvensutredes er satt til 20. mars 2023. Uttalelsen sendes som e-post til nve@nve.no (merk med «Høringsuttalelse 202301637» og oppgi navn/organisasjonsnummer) eller via brev til NVE, Postboks 5091, Majorstuen, 0301 Oslo.

Kommunedirektøren i Tønsberg kommune har forberedt et høringssvar til denne meldingen, som kommer til politisk behandling nå i mars.

Om prosjektet:

Fred. Olsen Renewables AS har sendt inn en forhåndsmelding til NVE om Sem solkraftverk. De beskriver prosjektet på følgende måte: Sem solkraftverk vil ligge i både Tønsberg og Sandefjord kommuner og kunne dekke et område på 560 mål. Kraftverket vil kunne få en installert effekt på opptil 60 MWp, og kunne produsere ca. 60 GWh i året. Anlegget vil ligge på tidligere Akersmyra som i dag er en drenert myr som brukes til skogsdrift. Store deler av skogen er nettopp hugget, og ny barskog er plantet. Etablering av et solkraftverk vil kanskje også kunne utnyttes til å restaurere deler den opprinnelige myra.

Les hele prosjektbeskrivelsen på nettsidene til NVE

Om høringen:

Gjennom høring av meldingen ønsker NVE først og fremst innspill til:

• Mangler i den foreløpige konsekvensbeskrivelsen i meldingen.
• Innhold i utredningsprogrammet.
• Tema som mangler, spesielle lokale hensyn og innspill til metoder som bør benyttes i utredningen.

Etter høringen vil NVE fastsette et konsekvensutredningsprogram (KU-program), som beskriver de utredningene de mener bør gjennomføres før de kan søke konsesjon.

Når NVE evt. får søknaden og konsekvensutredningen til behandling vil de/NVE gjennomføre en ny bred høring og det vil bli både befaring og møter med kommunale og regionale myndigheter og folkemøte i saken.

Les hele brevet her (PDF, 2 MB)
Les mer på nettsiden her