Serverer du julemat til rottene også?

AI-generert illustrasjon av rotter ved spisebordet - Klikk for stort bildeBildet er laget med kunstig intelligens (Adobe Firefly).

Jul er høytid – også for rottene! Inviterer du dem med, eller har du allerede full kontroll på ribbefettet?

I Tønsberg kommune opplever vi et økende problem med fett i avløpsrørene. Både huseiers egne avløpsrør og kommunenes rør kan gå tett hvis matfettet ikke håndteres på riktig måte.

I verste fall kan kloakk slå tilbake i rørene og gi kjelleroversvømmelser. Dette gjelder både private og kommunale ledninger. Fjerning av fett i avløpsnettet koster innbyggerne i Tønsberg mye penger hvert år – helt unødvendig.

Manglende kunnskap ... eller bare latskap?

Det er åpenbart mange som ikke vet at matfettet ikke bør skylles ned i vasken. Antakelig er det også en del som slurver litt med dette – som kanskje selv ikke har sett konsekvensene.

Fett og andre matrester er med på å tette rørene. Det hjelper ikke å bruke varmt vann og såpe når du fjerner fett fra gryter og panner, for fettet vil stivne igjen når det kommer lenger ut i røret og blir kaldt. Det hjelper heller ikke å helle ut fettet i do, for det er akkurat de samme rørene som frakter avløpet videre fra både vasker og toaletter.

Fett og andre matrester holder også liv i rottene. Ett rottepar og deres unger kan bli til cirka 1000 nye rotter på ett år. Rotter i avløpsnettet lever utelukkende av fett- og matrester som kastes i avløpet.

Hva skal man gjøre?

Det finnes forskjellige måter å kvitte seg med fettrester.
Vi har laget en oversikt her.

Lykke til med håndteringen av fett og matrester – og riktig god jul!