Sier ja til utredning av vindpark

Kommunestyret i Tønsberg sier ja til å konsekvensutrede etableringen av vindparken Vidar i nordre Skagerak, men stiller tydelige krav til utredningen.

Spørsmålet om å gjennomføre en konsekvensutredning for etablering av vindkraftverket Vidar i nordre Skagerak har fått mye oppmerksomhet, og Miljødirektoratet har sendt saken på høring til berørte kommuner. Kommunedirektør Egil Johansen innstilte på at kommunen skulle stille seg positiv til en slik konsekvensutredning.

Forslag om å si nei

Da kommunestyret behandlet høringsinnspillet i kveld, fremmet Rødt et forslag om at kommunen skulle si nei til utredningen. Forslaget fikk kun støtte fra Frp, og fikk dermed ikke flertall. Rødt fremmet videre et sekundært forslag, om at det skulle stilles ytterlige krav til utredning av ulike natur- og miljøkonsekvenser dersom kommunen skulle ja til konsekvensutredningen.

Stiller krav

Dette forslaget fikk flertall. Dermed ber Tønsberg kommune om at konsekvenser blant annet for Oslofjorden, for artsmangfold og for fiskerinæringa må utredes grundig, og at både effekten av infralyd og den reelle klimaeffekten må bli en del av konsekvensutredningen.

Les sakspapirene her.