Signerte avtale om matkultursenter på Løkken

Nå står det svart på hvitt. Sist uke ble avtalen signert, og Geitmyra matkultursenter kommer til Tønsberg. Målet er å gi barn og unge kunnskap om det som spirer og gror i lokalmiljøet rundt oss, og gjennom mat formidle den unike historien til Tønsberg.

Bildet av signeringen - Klikk for stort bildeDaglig leder i Geitmyra matkultursenter Eivind Løvdal og kommunedirektør Egil Johansen signerte avtalen. Kine Bekkengen som er ansvarlig for Geitmyra i Tønsberg og næringssjef Øystein Hjørnevik bevitnet entusiastisk det hele.

-Vi gleder oss til å starte opp dette i Tønsberg, Norges eldste by som også har en unik mathistorie og 22 prosent av grønnsakene i Norge produseres her i Vestfold, sier daglig leder i Geitmyra kultursenter, Eivind Løvdal.

Geitmyra er en ikke-kommersiell stiftelse som jobber for å lære så mange barn og unge som mulig å bli glade i mat som gjør dem godt. De jobber direkte med barn og ungdom gjennom skoleundervisning, kurs og åpne arrangementer. Fra før har de senter i Oslo, Trondheim, Ringsaker og Kristiansand.

-Alle har sitt unike særpreg ut fra området matkultursenterne er etablert. I Tønsberg er det historie og grønnsaker som vil være fokus. Vi skal bruke teknikker fra middelalderen, og vi skal ta i bruk de mange lokale grønnsakene som finnes her, sier Løvdal.

Sammen med Kine Bekkengen som er ansvarlig for Geitmyra i Tønsberg, har han tatt turen for å møte kommunedirektør Egil Johansen og næringssjef Øystein Hjørnevik.

-Det har vært en lang prosess. Det har vært viktig for oss å sørge for god forankring, og god regulering av området som skal brukes. Vi er veldig glade for at dere nå er her hos oss, og vi gleder oss til dere er på plass, sier kommunedirektøren.

Stikker fingeren i jorda på Løkken

Matkultursenteret skal etableres i villa Løkken som ligger under Slottsfjellet mot Farmannsveien.  Dagens kjøkken, to stuer og et soverom er tenkt omgjort til undervisningslokaler og flerbruksrom, men med fokus på å beholde Løkken mest mulig slik det fremstår i dag.

-Vi jobber for å få alt på plass, og håper på at alt er klart til å åpne dørene for elever til høsten, sier næringssjef i Tønsberg kommune, Øystein Hjørnevik. Han mener at denne satsningen har mange ringvirkninger for Tønsberg.

-Dette er viktig for omdømmet til plassen vår, og har verdi for næringslivet vårt. Mat skaper mange arbeidsplasser på jordene og industrien, og det er viktig for oss å vise det frem. Spesielt kan dette være med på å rekruttere inn til bransjen, og det kan også løfte omdømmet til plassen vår. Vi opplever et stort engasjement fra det lokale næringslivet rundt dette, fortsetter Hjørnevik.

Utendørs starter arbeidet allerede nå med å få på plass en byhage for byens beboere, som driftes i felleskap av mennesker med interesse for dyrking. Ønsket er at byhagen skal bli et sosialt samlingspunkt, hvor du kan dyrke grønnsaker, blomster og nye vennskap.

-Barna på matkultursenteret skal også bidra til dyrkingen, og bruke grønnsaker fra egen hage i matlagingen. Vi gleder oss virkelig, og kan nesten ikke vente med å komme i gang, avslutter Løvdal.