- Skal bli Norges mest inkluderende by

Linnéa Kristin Moe og kommunalsjef for digitalisering, kommunikasjon og administrativ støtte i Tønsberg kommune, Birgitte Tørnby.- Målet er å hjelpe flere inn i arbeidslivet, og å gjøre Tønsberg kjent for å ha landets mest inkluderende arbeidsliv, sier markedskontakt Linnéa Kristin Moe i NAV. Nå inviterer hun flere lokale bedrifter med inn i prosjektet «Tønsberg inkluderer»

«Tønsberg inkluderer» er et samarbeid mellom NAV Tønsberg, Tønsberg kommune, Tønsberglivet, Tønsberg næringsforening og Tolvsrød kultur & næring.

- Vi ønsker oss et samfunn som bygger på en inkluderende kultur, og et samfunn som tar ansvar for å gi muligheter til alle. Mange mennesker havner av ulike grunner utenfor arbeidslivet, men sammen kan vi både åpne dører de som står utenfor og gjøre hverandre bevisst på hvorfor mangfold og inkludering er viktig, sier Moe.

Hun mener det vil være svært verdifullt for samfunnet å få flere i jobb.

- Det vil ikke bare bety mye for den som endelig får seg en jobb, men det vil også ha store, positive ringvirkninger. Det vil kunne bety mye for hele familien og bidra til at familier får et sosialt nettverk, og det vil kunne redusere utfordringer knyttet til barnefattigdom. I tillegg vil det være verdifullt og positivt for arbeidsplassen, sier hun.

Så langt har 25 virksomheter signert en intensjonsavtale om å være «Tønsberg inkluderer»-bedrift. Åtte av disse er kommunale virksomheter, resten er private bedrifter.

- Målet er lønnet arbeid

Bedriften som inngår avtale med "Tønsberg inkluderer" vil få presentert CV-er til kandidater som ønsker jobb i bransjen. Bedriften forplikter seg til å vurdere om de kan tilby kandidaten en plass, enten gjennom ordinært arbeid, arbeidstrening, eller jobbsmak.

- Bedriftene vil også ha mulighet til å kontakte oss når de har behov for bemanning, og sammen kan vi da forsøke å finne fram til rett kandidat. Det kan mange grunner til at noen trenger litt hjelp for å komme inn i arbeidslivet. Det kan være snakk om ungdom, mennesker som har vært langtidsledige, mennesker med funksjonsnedsettelser eller personer med språkutfordringer, og vi jobber med hele spekteret, sier Moe.

Målet vil alltid være at kandidaten skal kunne få lønnet arbeid, men ikke alle vil kunne starte der.

- Noen vil først ha behov for litt arbeidstrening, og vi ønsker oss samarbeid med bedrifter som både kan tenke seg å ansette og som kan være en samarbeidspartner for slik arbeidstrening. Det blir litt opp til den enkelte bedrift hva de ønsker å tilby, men vi har behov for begge deler, sier Moe.

Positivt for bedriftene

Moe tror det vil være positivt for bedriftene å bli en «Tønsberg inkluderer»-arbeidsplass.

- Jeg er sikker på at noen vil komme i kontakt med den perfekte kandidaten gjennom dette prosjektet. I tillegg vil bedriften både få en mulighet til å bygge nettverk, og få økt kompetansen sin om mangfold og inkludering. Jeg er helt sikker på at det også vil være positivt for bedriftens omdømme å ta del i et bærekraftig og mangfoldig samfunnsoppdrag, sier hun.

Tønsberg inkluderer

• Gjøre Tønsberg kjent for å ha Norges mest inkluderende arbeidsliv
  • Bygge stoltheter hos bedrifter som åpner arbeidsplassene sine for inkludering
  • Spre kunnskap og bevissthet om hvorfor mangfold og inkludering er viktig
  • Løfte frem gode historier og erfaringer med arbeids- og samfunnsinkludering
  • Skape flere arbeidsplasser og bidra til effektiv rekruttering av ledige i samarbeid med næringslivet og det offentlige
  • Skape økt sosialt engasjement og øke antallet arbeidsplasser som tar samfunnsansvar
  • Styrke jobbmulighetene for Tønsbergs innbyggere

Hvorfor bli "Tønsberg inkluderer"-bedrift?

I arbeidet med mangfold og Inkludering må både hode og hjertet være med. I samarbeid med Tønsberg Inkluderer kan du bidra til økt verdiskaping, og få tilbake ressurser og kompetanse som din bedrift trenger for å skape et bærekraftig arbeidsmiljø.

• Ta del i et bærekraftig og mangfoldig samfunnsoppdrag
  • Bygg omdømme
  • Bygg nettverk
  • Innsikt og kunnskap om mangfold og inkludering
  • Få hjelp til å finne kandidater
  • Oppfølging gjennom rekrutteringsprosessen

Ta kontakt for en uforpliktende prat!

JOHANNA MARIE KURE, NAV

THOMAS GRÆSHOLT, NAV