- Skal ha bosatt minst 120 flyktninger innen september

Geir Viksand, kommunalsjef.- Så langt i år har 123 flyktninger blitt fordelt til Tønsberg for bosetting. De fleste av dem kommer fra Ukraina, og 20 av dem er allerede bosatt i kommunen vår, sier kommunalsjef Geir Viksand i Tønsberg kommune.

Han regner med at minst 120 flyktninger vil være bosatt i kommunen 1. september.

- Uvisst antall som bor her

De 20 som allerede har blitt bosatt i Tønsberg, er altså mennesker som har blitt fordelt til Tønsberg for bosetting fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. Totalt har kommunen så langt blitt bedt om å bosette 123 flyktninger, men det er foreløpig usikkert når resten faktisk kommer til Tønsberg.

- Det reelle tallet på mennesker fra Ukraina som oppholder seg i Tønsberg er likevel betydelig høyere. Det har blant annet sammenheng med at endel flyktninger bor på såkalt alternativ mottaksplass. Det innebærer at kommunen påtar seg ansvaret for å gi et botilbud og å følge opp mennesker som i utgangspunktet har rett til å bo i asylmottak, sier Viksand.

I dag bor 86 mennesker på alternativ mottaksplass i Tønsberg kommune. 84 av disse har søkt om asyl, og en del av dem kan dermed også være blant de 123 som har blitt fordelt til Tønsberg for bosetting.

- I tillegg vet vi at det er en del som oppholder seg i kommunen uten at de har søkt asyl og registrert seg hos kommunen. Det er usikkert hvor mange det kan dreie seg om, men alt i alt vet vi i dag om at det bor rundt 100 mennesker fra Ukraina i Tønsberg , sier Viksand.

40 av ukrainerne er i gang med norskopplæring på Tønsberg læringssenter, og det forberedes et større inntak fra skolestart i høst.

- Mange engasjerer seg

Kommunen har tett dialog med det ukrainske miljøet i Tønsberg. Det har blitt utarbeidet informasjon om ulike temaer på ukrainsk, og det har blitt gjennomført flere informasjonsmøter der ukrainere både har fått informasjon og muligheten til å stille spørsmål.

- Vi vet jo at mennesker på flukt er i en sårbar situasjon, og det er mye å sette seg inn i når man kommer som ny til et fremmed land. Derfor har vi lagt stor vekt på å gjøre informasjon så tilgjengelig som mulig for alle, også de som har valgt ikke å registrere seg i de formelle systemene, sier Viksand.

Han forteller at mange frivillige organisasjoner har engasjert seg for å ta best mulig imot mennesker som kommer hit som flyktninger.

- Vi opplever en stor vilje til å hjelpe, og de frivillige organisasjonene har en god dialog seg imellom slik at de kan utfylle hverandre på best mulig måte, sier han.

Behov for flere boliger

Kommunen har fremdeles behov for flere boliger som kan stilles til disposisjon for flyktninger som kommer til kommunen. Virksomhetsleder Gro Pettersen i Tønsberg kommunaleBilde av Gro Pettersen - Klikk for stort bildeGro Pettersen  Eiendom forteller at kommunen så langt har inngått ti leieavtaler. Avtalene overføres til ukrainerne når de bosettes.

- Vi fortsetter å henvende oss til de som allerede har registrert tilgjengelige boliger, men jeg vil oppfordre folk om å fortsette å registrere boliger som kan benyttes til å bosette flyktninger. Noen kommer alene og andre kommer sammen med familien, så vi har behov for boliger med både ett, to og tre soverom, sier hun.

Alle som har boliger tilgjengelig, kan kontakte Tønsberg Kommunale Eiendoms sentralbord på telefon 33 34 89 30, men Pettersen presiserer at det er viktig at boligene er godkjente.

- I tillegg bør de ha en beliggenhet med god kommunikasjon til læringssenteret på Eik, sier hun.