Skal lære økonomi ved hjelp av spill

Han har lært utallige ikke-økonomer om økonomi, blant annet ved hjelp av et brettspill. Nå har Alf Kirkeberg fått Tønsberg kommune med på laget når han skal utvikle en egen versjon av kursopplegget tilpasset kommuneansatte.

Jørn Erik Borge og Alf Kirkeberg

- Man lærer best når man får prøve ut ting i praksis, sier Alf Kirkeberg

Han er sosialøkonom og daglig leder i selskapet «Learning by doing», og i 25 år har han ivret etter å gi folk uten økonomiutdannelse grunnleggende kunnskap om økonomi. Nå vil han kurse kommuneansatte.

- Hvis en organisasjon skal få kontroll på økonomien, så er det avgjørende at de ansatte har en felles forståelse. Jeg har utviklet et kurs som går over kun én dag, og som består av både teori og praktiske øvelser i form av et brettspill. Det er mange som blir overrasket over hvor mye det er mulig å lære i løpet av kun én dag på denne måten, sier han.

Kommune-versjon

Kursopplegget Økonomi Illustrator gir kursdeltakerne grunnleggende økonomiforståelse, og man lærer blant annet om økonomiske sammenhenger, bruk av nøkkeltall og styringsdata, og hvordan man setter opp et balanseregnskap og resultatregnskap. Kurset er blant annet mye brukt i fagskolesektoren.

- Da jeg fylte 70, tenkte jeg at jeg ville tilby en egen versjon av opplegget til ansatte i spesialisthelsetjenesten. Nå fyller jeg 80, og syns det var på tide å lage en egen versjon for kommune-Norge, sier Kirkeberg.

Han kontaktet Tønsberg kommune, og denne uken signerte han en samarbeidsavtale med kommunen.

- Kommunen skal bidra med å tilpasse kursopplegget, og kvalitetssikre at det er relevant for ansatte i kommunen, sier Kirkeberg.

- Tror det er nyttig

Det var Jørn Erik Borge, kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring, som signerte avtalen på vegne av kommunen. Han har stor tro på opplegget, og forteller at Tønsberg kommune vil benytte seg av kurset.

- Vi bidrar med å tilpasse kurset, og til gjengjeld får vi rett til å bruke det internt i kommunen i noen år fremover. Ansatte i økonomiavdelingen vil få nødvendig opplæring så de kan fungere som kursholdere, og vi ser for oss å tilby dette til ledere og mellomledere. Jeg tror dette vil være nyttig, og gi oss enda bedre kontroll på økonomien i kommunen på fremover, sier Borge.