Slutt på ekstraordinær båndtvang

Kommunen opphever den ekstraordinære båndtvangen for hunder fra og med 1. mars.

AI-generet bilde, Adobe Firefly

- Snødybden har minket kraftig de siste dagene, og forventes å minke enda mer i dagene som kommer. Tilgangen til beite for rådyra øker når snødybden minker og arealet med bare flekker øker, sier landbruksrådgiver Hans Ivar Nesse i Tønsberg kommune.

Kommunen opphever derfor den ekstraordinære båndtvangen fra og med 1. mars, men Nesse minner om at hundeeierne plikter å ha kontroll på hundene sine.

- Løse hunder kan gjøre stor skade, og rådyra er nå i sin vanskeligste periode fordi fettreservene er svært små etter en lang og krevende vinter. Vi minner derfor hundeeierne om hundelovens krav om kontroll på hunden, sier han.

Hundeeieren plikter også å unngå at hunden forulemper andre hunder og mennesker.

Ordinær båndtvang for hunder gjelder fra 1. april.