SMART-senteret inngår avtale med Speira

Inga Marie Faleide, kommunalsjef oppvekst i Holestrand kommune, SMART-sjef Henrik Arnesen og fabrikksjef Robert Grønli. Re Avisa   - Vi spurte Speira hva vi kunne få til sammen hvis vi satte barn og unge i sentrum, sier Henrik Arnesen, stabsleder ved SMART, senter for sosial innovasjon. Resultatet ble at bedriften kjøpte fem kursplasser til ansatte i Holmestrand kommune – og to plasser til seg selv.

Speira, tidligere Hydro aluminium, er en stor hjørnestensbedrift i Holmestrand. Nå åpner de lommeboka for at fem ansatte i Holmestrand kommune skal få delta på trenerutdanning i regi av SMART senteret. Samtidig sender de to av sine egne ledere på kurs.

- Jeg syns det er flott at Speira løfter blikket, og ser at det betyr litt hvordan barn og unge i kommunen har det. De er opptatt av at de ansatte skal ha det bra, og det har ofte sammenheng med om familiene deres har det bra, sier Arnesen.

Styrkebasert ledertrening

SMART trenerutdanning er et kurs der deltakerne fordyper seg i spørsmål om hvordan man kan lede endringsprosesser basert på et styrkebasert tankesett.

- Det innebærer at man jobber med relasjoner, og at man legger vekt på styrkene til den enkelte fremfor å fokusere på utfordringene. Kurset bygger på teori fra blant annet positiv psykologi, og det handler om å finne ut når både organisasjonen og enkeltmennesker fungerer på sitt aller beste, sier Arnesen.

Deltakerne er ofte ansatte som jobber innen oppvekstfeltet, men kurset retter seg også mot ledere, HR-personale og medarbeidere i frivillig sektor.

- Det var flere i Holmestrand kommune som ønsket å delta på kurset, men kommunen hadde ikke økonomi til å la den delta. Nå får de muligheten takket være et samarbeid mellom kommunen og privat næringsliv, sier han.

- Uvanlig samarbeid

Det er ikke dagligdags at private bedrifter inngår et slikt samarbeid med kommunale virksomheter.

- SMART senteret er en del av Tønsberg kommune. I tillegg til driftsmidlene vi får fra kommunen har vi stort sett blitt finansiert gjennom kursvirksomhet, salg av ulike produkter og noe folkehelsemidler. Vi har forsøkt å få til samarbeidsavtaler med aktører i det private næringslivet tidligere, men det har vært krevende. Jeg håper at avtalen med Speira kan bli en døråpner til samarbeid også med andre, sier Arnesen.