Snart kan du leie bil og sykkel på jernbanen

Fra høsten skal det etableres flere transportpunkt for det som kalles deletjenester i Tønsberg. Målet er at du enkelt skal finne gode løsninger for å reise enkelt og miljøvennlig i området vårt.

Bile av transportpunkt - Klikk for stort bildeDet vil bli synlige punkt der du finner blant annet sykler, delebiler og sparkesykler. Bildet er kun en illustrasjon. Illustrasjon

-Vi skal samle sykler, sparkesykler, taxi og delebiler på et sted. Dette skal bidra til å gjøre det lettere å reise dit man skal, uten å eie transportmidlet selv. Ved å samle flere delte transportmidler i et punkt blir det enklere å finner og bruke dette når man har behov  det , sier Emilie Lassen Bue i Tønsberg kommune.

Sammen med Vestfold og Telemark Fylkeskommune har Tønsberg jobbet frem tre punkter som skal etableres; på jernbanestasjonen, Kaldnes og i Sørbyen (St.Olavgate). Punktet på jernbanen får flest tjenester og blir det største.

-Vi ønsker å kunne tilby de reisende et effektivt transportmiddel til og fra togturen. Vi håper det er tjenester som er nyttig for de reisende. Dette er et spennende prøveprosjekt som er del av det større europeisk Interreg-prosjekt hvor Tønsberg får prøve ut og dele erfaringer med andre Europeiske byer som jobber med tilsvarende prosjekter. Vi vil få verdifull erfaring fra dette, og håper å lage flere slike transportpunkter på strategiske plasser i byen, forklarer Lassen Bue.

Det å få på plass slike punkt for mobilitet der man finner delte transportmidler er ikke nytt. Byen som Oslo, Bergen og Stavanger har allerede populære løsninger.

-Vi har latt oss inspirerer av andre byer, og er glade for at Tønsberg også kan legge til rette for dette. Dersom vi finner måter å komme seg rundt på som er enklere enn å alltid ta bilen så vil det være et viktig miljøtiltak, fortsetter Lassen Bue.

Løsningen skal være på plass tidlig til høsten.

Mennesker som sitter sammen i en asfaltpark - Klikk for stort bilde