Søker etter representanter til nytt innvandrerråd i Tønsberg kommune

Vil du være en viktig stemme for innvandrere i kommunen? Nå skal kommunen etablere et innvandrerråd, og er på jakt etter syv samfunnsengasjerte medlemmer og varaer til rådet.  Bilde av Ordfører Anne Rygh Pedersen som smiler og ser inn i kamera.  - Klikk for stort bildeOrdfører Anne Rygh Pedersen oppfordrer folk fra blant annet innvandrerorganisasjoner å til søke plass i det nye innvandrerrådet. Foto: Helene Moe Slinning / Strøk design

-Jeg er veldig glad for at vi endelig får opprettet et innvandrerråd, og jeg oppfordrer folk som brenner for inkludering og mangfold til å søke plass som representant i rådet, spesielt hvis du er medlem i en innvandrerorganisasjon eller har erfaring fra direkte arbeid med flyktninger og innvandrere, forteller ordfører Anne Rygh Pedersen, som selv skal være representant i rådet.

Hva vil det si å være med i et innvandrerråd?

Som representant i innvandrerrådet vil du spille en viktig rolle for en mangfoldig og inkluderende kommune. Innvandrerrådet vil møtes omtrent en gang i måneden, og som representant vil du blant annet medvirke i politiske saker og gi råd i saker som har betydning for innvandreres levekår og trivsel i kommunen.

-Hvis du søker plass i innvandrerrådet, vil du bli invitert til et informasjonsmøte hvor du vil få mer informasjon om hva det vil si å være representant i innvandrerrådet. Dette møtet gjennomfører vi før vi har bestemt hvordan den endelige sammensetningen av rådet blir, opplyser Elin Hytten, som er ansvarlig for organiseringen av innvandrerrådet i kommunen.

Ønsker syv representanter og varaer

Kommunen søker etter syv representanter og en personlige vara til innvandrerrådet.

• Fire representanter velges fra ulike innvandrerorganisasjoner.
  • To representanter velges fra organisasjoner som arbeider direkte med flyktninger og innvandrere.
  • En politisk representant
  • Alle med personlig vara

Hvordan søker jeg?

Har du lyst å være med i innvandrerrådet, eller kanskje du vil tipse om noen som burde bli med? Da burde du sende en e-post til elin.hytten@tonsberg.kommune.no og oppgi:

• Navn på aktuelle kandidater
  • Kandidatenes e-post og telefon
  • Navn på organisasjonen de representerer.

Søknadsfristen er 20 september 2021.