Styrker laget for å realisere heltidskulturen

Trond Wifstad- Det er hyggelig at satsingen på å skape en heltidskultur legges merke til, sier Trond Wifstad, kommunalsjef for HR i Tønsberg kommune. Nå lyser kommunen ut en stilling som heltidskoordinator for å sørge for at strategien blir gjennomført i alle virksomheter.

Ledig stilling som heltidskoordinator!

- Vi skal øke andelen hele stillinger i kommunen, og kommunestyret har vedtatt en ganske ambisiøs heltidsstrategi. Vi er allerede i gang med å implementere strategien, men nå søker vi etter en koordinator som vil få ansvaret for å bidra til at den gjennomføres i alle kommunens virksomheter, sier Trond Wifstad.

Han mener heltid er positivt både for de ansatte og for kommunen som arbeidsgiver, og ikke minst for innbyggerne som mottar tjenester fra kommunen.

- For de ansatte handler det om at man slipper å shoppe vakter for å få en lønn det går an å leve av. Det skaper forutsigbarhet og trygghet i hverdagen, og det får også betydning for den fremtidige pensjonen. For brukerne handler det om kontinuitet og kvalitet i tjenestene, sier han.

- Allerede i gang

Strategien inneholder en lang rekke prinsipper og tiltak som skal bidra til å øke andelen hele stillinger i kommunen. Alle stillinger skal lyses ut som hele stillinger, alle ansatte skal få ha hele stillingen sin på ett sted, og det skal gjennomføres et kompetanseløft for å sikre at alle ansatte har fagutdanning.

- Vi er allerede i gang, og nå lyses alle stillinger i kommunen ut som hele stillinger. Over sommeren starter vi også opplæringen av ufaglærte assistenter, med mål om at alle skal få en fagutdanning, sier Wifstad.

Nå håper han på gode søkere til stillingen som heltidskoordinator.

- Han eller hun som blir ansatt vil få en nøkkelrolle i å sørge for at alle virksomhetene våre forholder seg til heltidsstrategien og sørger for at den blir gjennomført. Vi ser etter en person som trigges av være med på et viktig utviklingsarbeid i kommunen, og som kan bidra til at vi når målet vårt, sier han.

Stillingen er utgangspunktet et ett års vikariat med mulighet for fast ansettelse.

Sykepleierforbundet begeistret

Norsk Sykepleierforbund møte ledere i Tønsberg og Holmestrand kommuner. Heltidsstrategien var også tema da ledelsen i Norsk Sykepleierforbund møtte Tønsberg og Holmestrand kommuner for to uker siden. Nestleder Kai Øivind Brenden lot seg begeistre av det han fikk presentert, og han ser kun fordeler ved å øke andelen hele stillinger.

- Hele stillinger er positivt for den enkelte arbeidstaker, og gjør det mulig å tjene til livsoppholdet uten å måtte forholde seg til flere ulike arbeidsgivere. Det er også positivt for pasientene, fordi det bidrar til større kontinuitet i tjenestene. Og det er som er bra for pasientene, er ofte også bra for økonomien. Når samfunnet betaler for en sykepleierutdanning, som er en ganske kostbar utdanning, er det jo også ufornuftig å behøve to sykepleiere for å fylle én stilling, sier han.

Brenden har inntrykk av at heltidsstrategien i Tønsberg er et resultat av et godt partssamarbeid. Han er samtidig glad for at politikerne lyttet til organisasjonene, og fjernet tallfestingen av antall helgetimer som hver enkelt ansatt må jobbe. Dette lå inne i den opprinnelige strategien da den ble vedtatt i vinter, men tallfestingen ble fjernet under kommunestyrets siste møte før sommeren.

- Da vi møtte Tønsberg kommune, var både politikerne og administrasjonen åpne om at prosessen tidvis hadde vært krevende. Men det er positivt at man lytter og tar signalene på alvor, sier han.

Nå tror han kommunen gjør klokt i å rekruttere en heltidskoordinator.

- Når man lager en strategi, er det viktig at man også setter av nødvendige ressurser til å få gjennomført strategien. Derfor er det å ansette en heltidskoordinator en veldig god idé, sier han.

Ledig stilling som heltidskoordinator!