- Svært få står uten fastlegetilbud i Tønsberg

- Det er kun et lite antall personer som står helt uten fastlegetilbud i Tønsberg, sier kommuneoverlege Henning Mørland. Tønsbergs Blad skrev søndag at kommunen mangler seks fastleger, og at ca. 2300 personer står uten fastlege i dag. Dette tallet inkluderer personer som står på lister der fastlegen har sluttet, men hvor det er satt inn vikar.

Kommuneoverlege Henning Mørland

- De aller fleste innbyggerne i Tønsberg har fastlege. 59.885 personer står på lister til de ulike legene. Det er kun noen få personer som står helt uten fastlege i Tønsberg, forklarer kommuneoverlege i Tønsberg kommune Henning Mørland.

Det høye tallet som Tønsbergs Blad har fått opplyst inkluderer de personer som står på listene der fastleger har sluttet. Der er det satt inn vikarer.

-Vikarene vil ta hånd om pasientene i tiden fram til en ny lege er på plass. Når den nye legen er på plass, overtar hun listen med pasienter. Så er du i en situasjon hvor din fastlege har sluttet kan du fortsatt kontakte legekontoret eller bestille time på Helse Norge som før, forklarer kommuneoverlegen.

Jobber med å få på plass nye fastleger

I Tønsberg er antallet pasienter på fastlegelistene i forhold til innbyggere god. Det er 53 fastleger fordelt på 19 fastlegekontorer. Men som i likhet med andre kommuner i landet er det utfordrende å få på plass nye fastleger når noen slutter.

- Vi kjenner på den nasjonale utfordringen også her i Tønsberg. Nå har vi behov for å rekruttere seks nye fastleger. Vi er i gang med tilsettingsprosesser og stabile vikarløsninger, sier Mørland

Kommunen jobber med utfordringen og tiltak som kan gjøre det enda mer attraktivt å jobbe som fastlege i kommunen. Et av tiltakene er et etableringstilskudd til nye leger.

Mange på ventelister

Om man står uten fastlege eller ønsker å bytte lege kan man gjøre det på Helse Norge. Det er per nå ikke noen leger i Tønsberg som har plass på sine lister, og da kan pasienten sette seg på venteliste. Det er nå 3.468 personer på ventelister til de ulike legene.

-De har aller fleste av de som står på venteliste med et ønske om å bytte, har allerede plass hos en annen fastlege. Vi jobber også med å få på plass flere fastleger enn de 53 vi har i dag i tiden fremover. Det er viktig for å kunne gi et bedre tilbud til pasienter, og avlaste legene, avslutter Mørland.

Kilde: Helsenorge.no