Svært utfordrende for hjemmetjenesten – status fra kriseledelsen

Snøen ryddes der det er mulig - Klikk for stort bilde

Tønsberg kommune har satt kriseledelse i dag i forbindelse med det store snøfallet.

– Alt tilgjengelig mannskap er ute for å rydde snø, men det en svært krevende situasjon for kommunen og kommunens tjenester, sier ordfører Frank Pedersen.

Han understreker at situasjonen endrer seg raskt, og at kommunen vil komme med statusoppdateringer fortløpende gjennom dagen og så lenge uværet holder på. Neste planlagte møte i kriseledelsen er klokka 16.15.

Svært utfordrende for hjemmetjenesten

Hjemmetjenesten har i formiddag store problemer med å komme seg frem til innbyggerne som har behov for hjemmebesøk.

– Situasjonen er krevende, og vi har bedt Røde Kors hjelpe oss med alternativ transport. Kaoset på veiene gjør at vi ikke kommer frem til alle innbyggerne som trenger det, forteller Pedersen.

Kommunen jobber nå med å få ut scootere og alternative fremkomstmidler for å nå de mest sårbare brukerne våre.

– Vi rigger nå en beredskap for å håndtere trygghetsalarmer og de viktigste besøkene gjennom det neste døgnet, sier Pedersen.

Kraftig snøvær ved Husvik skole - Klikk for stort bilde

Stenger ikke før alle barn er hentet

Flere skoler og barnehager holder stengt eller delvis stengt i dag som følge av snøværet.

– Når det gjelder henting av barn, så kan vi forsikre om at det vil være personale på barnehagene og skolene våre helt til alle barn er hentet, sier ordføreren.

Dette gjelder kommunale skoler og barnehager.

Voksenopplæringen har også stengt all undervisning i dag.

Stenger idrettsanlegg

Når det gjelder kommunens idrettsanlegg og andre utleieobjekter, så er disse også disse stengt i dag. Dette er blant annet fordi vi ikke klarer å holde nødutgangene frie for snø.

– Kommunen anbefaler også private idrettsanlegg om å holde stengt, med mindre de selv klarer å holde alle utganger snøfrie, sier Pedersen.

Selv om det verste snøfallet ifølge værmeldingene skal være over i løpet av dagen, så vil sterk vind og snøfokk gjøre at rømningsveier kan føyke igjen.

Svømmehallen holdes stengt i dag, og kulturskolen har også avlyst all aktivitet i dag. De politiske utvalgsmøtene gjennomføres som fjernmøter på Teams.

Parkering i sentrum

Det vil være et stort ryddearbeid i etterkant av dagens snøfall, og kommunen ber alle som parkerer på gata i Tønsberg sentrum om å benytte Tønsberg P-hus (i Conradis gate nedenfor biblioteket) i perioden fra klokken 15.00 i dag onsdag 17. januar til klokken 9.00 i morgen torsdag 18. januar.

Kostnadene for å parkere i parkeringshuset dekker kommunen dersom det meldes inn før klokken 16.00 i dag. Tilbudet er ment for de som ikke har mulighet til å parkere på egen tomt.

E-posten sendes til postmottak@tonsberg.kommune.no, og i emnefeltet skriver man «Parkering Conradis gate». Alternativt kan man ringe kommunens sentralbord på telefon 33 40 60 00 og gi beskjed der.

Søppelinnsamlingen ble innstilt som følge av mye snø - Klikk for stort bilde

Avfallsinnsamlingen er innstilt

Store mengder snø skaper krevende trafikkforhold. Derfor er renovasjonsmannskapet kalt inn, og det forberedes oppstart av avfallsinnsamlingen igjen i morgen. Innsamlingen vil fortsette fortløpende gjennom uken til og med lørdag 20. januar.

Dette betyr at de som normalt har avfallsinnsamling på onsdag, torsdag og fredag denne uken vil kunne få noe forsinket innsamling.

Vi gjør oppmerksom på at henteinformasjon på app og i søkefunksjonen på Vesars nettside ikke er oppdatert som følge av forsinkelsen, da denne er basert på de normale innsamlingsrutene.