- Vi er utrolig glade for denne tildelingen, sier Kjersti Draugedalen, rådgiver innen psykisk helse ved Familiehuset i Tønsberg kommune.
Seksuell helse har i flere år vært et satsingsområde for kommunen, og det treårige prosjektet «Alt i meg» har som mål å skape kunnskap og bevissthet rundt barn og unges forståelse av seksuell helse, egen kropp, egne grenser og andres grenser. Ressurssenter om vold traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS Øst) var i denne forbindelse i Tønsberg i mai 2023 for å holde det første kurset i Norge for lærere i samtaleverktøyet «Play it right»,
Nå har Forskningsrådet bevilget 7 millioner kroner til et innovasjonsprosjekt som skal sikre bedre forebygging og håndtering av skadelig seksuell atferd i skolen.
- Vi ønsker å få til et radikalt innovasjonsarbeid i kommunen og utvikle tjenestene våre. Målet er bedre samhandling mellom tjenestene, og å kunne tilby bedre hjelp til lærerne, sier Draugedalen.
Identitet, grenser og relasjoner
Draugedalen disputerte for doktorgraden i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole i fjor, og skal lede innovasjonsprosjektet som vil ha en varighet på fire år.
Et av hovedfunnene fra doktorgraden var at seksualitetsundervisning og et tettere tverretatlig samarbeid med hjelpetjenester kan hjelpe skoler i å forebygge skadelig seksuell atferd blant barn og unge. Undervisning om seksualitet kan kanskje oppleves som en prøvelse for både lærere og elever, og Draugedalen mener seksualitetsundervisningen i norsk skole tradisjonelt har vært for dårlig.
- Seksualitetsundervisning handler ikke bare om det fysiske, men også om identitet, følelser, grenser og relasjoner. Nå skal vi samle inn informasjon fra skoler, hjelpetjenester og ungdommen selv for å få mer kunnskap om hvordan man kan få til en bedre beskyttelse av barn og unge mot seksuelle krenkelser. Mange ulike aktører må medvirke i den prosessen, og det er behov for bedre systemisk samhandling og mer tverrfaglig samarbeid. Et tettere samarbeid kan hjelpe skoler med å forbygge grenseoverskridende seksuell atferd, sier hun.
Medvirkning
Prosjektet skal se på kompetanseheving gjennom prosjektet «Alt i meg» kan bedre læreres mulighet til å beskytte barn og unge mot seksuelle krenkelser. Prosjektet skal også prøve ut og forske på ulike former for tverrfaglig samarbeid for å identifisere hva som fungerer og hva som kan utvikles videre.
- Vi er opptatt av at også ungdommene selv skal bli lyttet til i dette arbeidet, og derfor legger vi opp til å involvere ungdom i medvirkningsprosessene.
I tillegg vil førsteamanuensis Marta Magdalena Stachurska-Kounta ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) samarbeide med oss i å finne ut hvordan man kan utvikle en mer interseksjonell tilnærming til lærerrollen.
- Det handler om hvordan lærere kan bidra til beskyttelse på tvers av det store mangfoldet som finnes i skolen i dag, sier Draugedalen.
- Vi kommer også til å samarbeide med forskere i både Australia og England som bistå i arbeidet med å utvikle teoretiske modeller for læreres beskyttende rolle og skolers samarbeid med hjelpetjenestene i forbygging og håndtering av skadelig seksuell atferd.