- Ta ansvar på lekeplassene!

- Det kan være fristende for barn og ungdom å samles på lekeplasser og andre steder, men det må gjøre alt vi kan for å unngå. Jeg håper folk vil ta ansvar og sørge for at ungene følger de nasjonale rådene som er gitt, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Helene Moe Slinning Det er flere hundre lekeplasser i Tønsberg kommune. Noen eies og driftes av kommunen, mens andre eies av velforeninger og sameier.

- Jeg forstår godt at barn og ungdom har et ønske om og behov for å være sammen, men det er ikke tiden for det nå. Noen velforeninger har allerede valgt å stenge sine lekeplasser, og jeg mener flere bør vurdere å stenge dersom disse områdene nå fungerer som samlingsplasser for barn og unge, sier ordføreren.

Hun håper innbyggerne vil ta ansvar og si ifra dersom de ser at for mange samler seg på ett sted.

- Jeg skjønner at det kan være vanskelig, men dette handler om å ta ansvar og bry seg om nærmiljøet sitt, sier hun.

Plakater

Kommunen har foreløpig stengt skate- og parkouranlegget ved Gunnarsbøparken og treningsapparatene utenfor Wang  Toppidrettsgymnas på Eik. I tillegg er alle idrettshaller og utendørs idrettsanlegg stengt, og det kan bli aktuelt også å stenge kommunale lekeplasser.

- Det vil vi gjøre dersom vi får meldinger om at det samles for mange barn på disse lekeplassene, sier Rygh Pedersen.

Nå har kommunen laget en plakat som kan lastes ned, skrives ut og henges opp for å minne folk om at de ikke skal være for tett på hverandre.

- Jeg håper at dette kan grei måte å minne både barn og foreldre om at de må ta ansvar for å begrense smittespredningen. Alle må bidra for at vi skal komme oss gjennom dette på en best mulig måte, sier ordføreren.

Last ned plakaten her! (PDF, 102 kB)

Tønsberg kommunes samleside for koronaviruset.