Tønsberg fortsatt best i fylket

Et variert næringsliv, høy sysselsettingsandel og ryddig kommuneøkonomi er med på å sikre Tønsberg førsteplassen blant kommunene i Vestfold og Telemark i årets kommune-NM.

- Jeg selvfølgelig stolt av at Tønsberg også i år kåres til den beste og mest næringsattraktive kommunen i fylket, og at vi også får en god plassering nasjonalt. Plasseringen i seg selv er ikke så viktig, men det er jo en god indikator på at vi gjør noe riktig. Vi vet jo at Tønsberg er en attraktiv kommune å bo i, og vi jobber målrettet for at Tønsberg også skal være en attraktiv kommune å etablere seg i for næringslivet, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Kommune-NM er en årlig rangering av norske kommuner utført av NHO.  Kommunene rangeres etter attraktivitet og lokal vekstkraft basert på forhold ved næringsliv, arbeidsmarked, demografi, kompetanse, og kommunal økonomi.

Ryddig kommuneøkonomi

Nasjonalt havner Tønsberg på 30. plass blant 356 kommuner. Det er én plassering ned fra i fjor, men åtte plasser opp fra 2015. Kommuneøkonomien er ett av områdene der Tønsberg har klatret flere plasser de siste årene.

- Vi har tatt tydelige grep for å få orden på økonomien, og det har gitt resultater. Det har vært noen tøffe runder i budsjettene, men en trygg og forutsigbar økonomi gir oss både økt handlingsrom og større muligheter på sikt, sier Rygh Pedersen.

Nasjonalt plasserer Tønsberg seg på 35. plass basert kun på kommuneøkonomi. I 2015 var plasseringen 45. plass.

Mange arbeidsplasser

Tønsberg har en høyt utdannet befolkning, og ligger på 25. plass nasjonalt når det gjelder andelen sysselsatte med minst fire års høyere utdanning. Samtidig ligger kommunen svært lavt når det gjelder andelen sysselsatte med fagbrev, og ender der på 313. plass.

- Det har nok først og fremst sammenheng med at vi har et arbeids- og næringsliv som i stor grad krever høyere utdanning. Samtidig er det behov for å sikre nok fagarbeidere, og kommunen har blant annet tatt grep for å øke antallet lærlinger i kommunen. Både næringslivet og offentlig sektor må ta ansvar for at vi sikrer nødvendig fagkompetanse for fremtiden, sier Rygh Pedersen.

Tønsberg har høy sysselsettingsandel, og plasserer seg der på 26. plass nasjonalt. Samtidig ligger kommunen helt nede på 306. plass når det gjelder arbeidsledighet.

- Det kan fremstå som et paradoks. Men det betyr at vi har mange arbeidsplasser i Tønsberg, og mange som bor i andre kommuner og jobber i Tønsberg. Samtidig ser vi altså at vi har relativt mange som er registrert som arbeidsledige blant vår egne innbyggere, sier Rygh Pedersen.

Ordføreren mener likevel at det er grunn til optimisme, også når det gjelder arbeidsledigheten fremover.

- Vi ser flere positive tendenser. Vi har færre uføre enn tidligere, og en høyere andel unge i arbeidslivet. Og når næringslivet skriker etter arbeidskraft samtidig som vi har en del arbeidsledige, ligger det jo noen muligheter der, sier hun.

Les mer om Kommune-NM på NHOs nettsider.