Tønsberg fyller 1150 år - bli med på feiringen!

Visste du at Tønsberg regnes som Norges eldste by? I år 2021 fyller Tønsberg 1150 år, og du er invitert med på feiringen fra 30. september til 9. oktober!

Vi bor i Norges eldste by og omgis av historiens sus på hvert et gatehjørne – hvis vi ser nøye etter. Fra 30. september og frem til 9. oktober skal vi feire byen vi alle er så glade i. I samarbeid med kulturlivet, lag og foreninger, kunstnere, museer, bibliotek, næringslivet og enda flere, skal dere få oppleve byen som dere ikke har gjort før.

Velkommen til en magisk feiring i Sagabyen Tønsberg

Tønsberg kommune har samlet sin historiske satsning under overskriften Sagabyen Tønsberg. Byen vår har mange historier og fortelle, og fredag 1. oktober kan dere oppleve Saganatt. Gå gjennom 1150 års historie på en liten time fra Vikingeodden, opp til rundkirkeruinen ved biblioteket, bort til torvet, ned til brygga og end opp ved Domkirken. På din vei vil fortiden slippe deg inn, og vi håper du vil la deg begeistre!

Vi tyvstarter med et forrykende lysshow med fyrverkeri fra byens tak, Slottsfjellet torsdag 30. september. Vend blikket opp mot fjellet kl. 20 og få 10 minutters magi!

Fullstendig program slippes 17. september på Tønsberg kommunes hjemmesider og på sagabyentonsberg.no

Velkommen til Sagabyen Tønsbergs 1150 års jubileum!

Drypp fra programmet:

30. september

Lys over Sagabyen

Hva er mer Tønsberg enn selveste Slottsfjelltårnet? I anledning Sagabyen Tønsbergs 1150 års jubileum, er lyskunstner Stig Skjelvik invitert til være med på festen. Ved hjelp av laser, lys, video og fyrverkeri vil nettopp Slottsfjelltårnet være scene for en visuell opplevelse vi sent vil glemme. Så snu hodet mot Slottsfjellet kl. 20 og få med deg 10 minutters magi!

Mer informasjon om arrangementet "Lys over Sagabyen" finner du på Sagabyens Facebooksider

1. oktober

Saganatt  1150 år // 1300 meter

Bli med på en vandring gjennom historien til Norges eldste by!

I anledning Sagabyen Tønsbergs 1150-årsjubileum fyller vi gatene med musikk, dans, ild, gjøglere, biler, båter, skalder og riddere, og forteller byens rikholdige historie. Fra år 871 og vikingtid, gjennom middelalder, sjøfartstid, handel og utvikling, til i dag, og videre inn i fremtiden som vi ikke kjenner - men som vi alle kan være med på å forme. På veien møter vi lokale lag, foreninger og kulturutøvere som alle formidler vår felles kulturarv.

Vandringen starter på Jahn Teigens Plass utenfor Oseberg Kulturhus, og slutter ved domkirken. Hele turen tar ca.1 time, og du kan gå på egenhånd eller sammen med en av våre guider. Arrangementet er åpent mellom 19.00 og 22.00, og du kan starte når du selv ønsker det.

Vi anbefaler at du begynner før 21.30 for å få med deg alle epokene.

Av hensyn til smittevern er det ønskelig at alle i publikum går i samme retning, og unngår å stanse for lenge av gangen. Hold avstand til skuespillere, frivillige og andre enn de du selv er i kohort med.

Velkommen til SAGANATT!

Mer informasjon om arrangementet "Saganatt" finner du på Sagabyens Facebooksider