Tønsberg i 1000 år til

Etter å ha kjørt en stor navnekonkurranse for å finne et godt navn til sommerens klimakonferanse, har klimarådet i Tønsberg kommune nå kåret en vinner. Navnet som vant, er «Tønsberg i 1000 år til» foreslått av Benjamin Rød.Vinner av navnekonkurransen, Benjamin Rød

- Dette er et navn som spiller både på byjubileet og at vi må handle nå for å gjøre noe med klimautfordringene. Vi i klimarådet synes dette er et kraftfullt navn som skaper nysgjerrighet og som samtidig har god lokal forankring. Derfor gikk et enstemmig klimaråd inn for forslaget til Benjamin Rød, forteller ordfører Anne Rygh Pedersen.

En del av jubileumsprogrammet

Klimakonferansen «Tønsberg i 1000 år til» bli en del av programmet til byjubileumet, og selve konferansen bli arrangert i juni.
- Dette er første året vi arrangerer denne konferansen. Den vil foregå over flere dager og sette klimautslipp og hva vi kan gjøre her lokalt i Tønsberg for å redusere utslippene på dagsordenen, sier klimarådgiver i Tønsberg kommune, Hanna Fossen-Thaugland

Variert program

Det er lagt opp til et variert program slik at alle skal kunne finne en aktivitet eller arrangement som passer for dem.
- vi legger opp til et variert program med mange ulike arrangementer. Vi skal blant annet ha en klimasti rundt i byen, fokus på fremtidsmat, ulike fagseminarer, politisk debatt og gjenbruksdag på torget, forteller Fossen-Thaugland.

Mange samarbeidspartnere

Det er kommunen som er arrangør og koordinerer programmet. Det er imidlertid gledelig at mange samarbeidspartnere står for gjennomføringen av flere av de ulike arrangementene på agendaen. Tønsberg Kommune har blant annet fått med Tønsbergs Blad, Tønsberglivet, Skjærgårdsmat, Vissit Vestfold, EBA og flere andre samarbeidspartnere med på laget.
- For oss i kommunen er det flott at så mange aktører viser engasjement og vil være med på dette. Å sette fokus på klimautfordringene og hva vi kan gjøre av lokale tiltak nå, er viktig for å kunne bevare byen vår i 1000 år til, sier ordføreren.